Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
We fraudach królują vishing i phishing. Nowy Raport Antyfraudowy BIK-u

Co dziesiąta instytucja finansowa z powodu fraudów odnotowała w ubiegłym roku straty przekraczające 10 mln zł

W minionym roku najbardziej popularnymi metodami hackerskimi były vishing i phising – wynika z Raportu Antyfraudowego Biura Informacji Kredytowej. Instytucja analizuje w nim poziom świadomości cyberzagrożeń i stan zabezpieczeń w trzech segmentach rynku: u klientów indywidualnych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz banków i korporacji.

Przeczytajcie także: Zagłosujcie na Cashless Pay i wygrajcie nagrody

W raporcie można przeczytać, że zwiększa się odsetek Polaków, którzy osobiście zetknęli się z co najmniej jedną formą wyłudzenia: takie doświadczenie miało 36 proc. Polaków (rok wcześniej 32 proc.). Respondenci wskazali, że w ich ocenie najbardziej rośnie zagrożenie działaniami socjotechnicznymi, np. phishingiem (namawianiem do kliknięcia w fałszywy link) czy podszywaniem się pod przedstawiciela instytucji publicznej lub banku.

Odczucia klientów znajdują potwierdzenie w doświadczeniach banków, które także wskazują, że największym wyzwaniem dla nich są działania przestępców z wykorzystaniem socjotechnik stosowanych na klientach. Jeszcze rok wcześniej najczęściej wskazywanym działaniem oszustów było "fałszowanie dokumentacji finansowej przez klientów wnioskujących o kredyt lub pożyczkę", a teraz palmę pierwszeństwa przejęło "podszywanie się pod instytucję publiczną w rozmowie telefonicznej". Z atakami typu vishing i phishing zetknęło się 70 proc. respondentów sektora bankowego.

Z badania wynika także, że co dziesiąta instytucja finansowa odnotowała ponad 10 mln zł strat w wyniku fraudów, a 40 proc. korporacji doświadcza ponad 500 zdarzeń fraudowych rocznie.

Eksperci BIK-u zwracają uwagę na rolę edukacji i podnoszenia świadomości zagrożeń wśród klientów. Zadanie nie jest jednak łatwe, gdyż oszuści cały czas doskonalą swoje metody zmieniając taktyki i sposoby ataków. – Wydaje się więc, że poza edukacją skuteczną bronią w walce z wszelkimi rodzajami oszustw i wyłudzeń będzie powszechne wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań i narzędzi technologicznych, w tym służących do weryfikacji behawioralnej użytkowników bankowości elektronicznej – komentuje Michał Łukasiewicz, dyrektor usług antyfraudowych w BIK i członek zarządu Digital Fingerprints.

Przeczytajcie także: Apple Pay dla klientów BSR w Krakowie

Z problemem wyłudzeń mierzą się też oczywiście małe i średnie przedsiębiorstwa. Z raportu BIK-u wynika, że 18 proc. respondentów z tej grupy doświadczyło próby wyłudzenia. Co trzecia firma w wyniku pojedynczego oszustwa straciła ponad 100 tys. zł. Jednocześnie ponad 82 proc. z nich nie korzysta z usług lub narzędzi antyfraudowych. W sektorze MŚP dominuje bowiem jeszcze przeświadczenie, że wystarczy zdrowy rozsądek, by zapobiegać tego typu oszustwom.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: BIK, FRAUDY

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies