Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Liczba pay by linków wróciła do poziomu z 2017 r. Przegrywają z kartami, Blikiem i otwartą bankowością

Według najnowszych danych NBP w IV kw. ub. r. banki rozliczyły o bez mała 20 mln mniej pay by linków niż kwartał wcześniej

Według najnowszych danych Narodowego Banku Polskiego w IV kw. bieżącego roku operatorzy płatności internetowych rozliczyli 90,3 mln różnego rodzaju przelewów. To o niecałe 6 mln więcej niż kwartał wcześniej i jednocześnie o 6 mln mniej niż w ostatnim kwartale w roku 2021.

Przeczytajcie także: Pierwszy SKOK dołączył do systemu mojeID

Szczególnie interesująco wyglądają jednak dane na temat przelewów typy pay by link, które jeszcze niedawno były podstawowym instrumentem do płatności bezgotówkowych w e-commerce. Obecnie ich liczba bardzo szybko się zmniejsza. O ile jeszcze w III kw. 2022 r. zrealizowano ich 66,8 mln, to w IV kw. już tylko 47,1 mln, co oznacza kwartalny spadek o bez mała 20 mln.

Tak szybki spadek popularności pay by linków ma kilka przyczyn. Przede wszystkim do płatności w e-commerce klienci banków z Polski wykorzystują coraz częściej Blika. W IV kw. za jego pomocą przeprowadzono w internecie ponad 212 mln transakcji (34 mln więcej niż kwartał wcześniej). Rosnącym zainteresowaniem cieszą się także karty, którymi w ostatnim okresie ub. r. zrealizowano 66 mln płatności (o 6 więcej niż kwartał wcześniej).

Przeczytajcie także: mBank zapowiada więcej kart wirtualnych

Drugim czynnikiem wpływającym na szybki spadek wykorzystania pay by linków jest wzrost transakcji realizowanych w ramach tzw. otwartej bankowości (przelewy PIS). NBP nie podaje danych dotyczących tego typu operacji, ale stanowią one prawdopodobnie większość pozostałych przelewów rozliczanych przez operatorów płatności internetowych. A tych było w IV kw. 2022 r. 43,2 mln, podczas gdy w III kw. – tylko 17,8 mln a w IV kw. 2021 r. – 4,8 mln.

Operatorzy transakcji w e-commerce wolą oferować przelewy PIS niż pay by linki, bo są tańsze, a integracja z systemami bankowymi jest ułatwiona dzięki ogólnie dostępnemu interfejsowi API. Z punktu widzenia klienta zaś przelew PIS niewiele różni się od dobrze im znanego pay by linka. Jeżeli więc szukać gdzieś pierwszego dużego sukcesu open bankingu w Polsce, to transakcje PIS mogą być moim zdaniem tego głównym przykładem.

KATEGORIA
ANALIZY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies