Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Raport Easy Check: Polacy są zainteresowani możliwościami stwarzanymi przez open banking. Potrzebna jest jednak edukacja

O istnieniu dyrektywy PSD II wie prawie co drugi Polak w średnim wieku

Fintech Easy Check przygotował z Krajowym Rejestrem Długów raport podsumowujący badanie dotyczące wiedzy konsumentów na temat otwartej bankowości w Polsce. Wynika z niego, że Polacy są zainteresowani możliwościami, jakie stwarza dyrektywa PSD II, dzięki której możliwe było wprowadzenie open bankingu w Europie.

Badanie wykazało m.in., że Polacy z usług finansowych najczęściej korzystają za pośrednictwem banków – taką odpowiedź wskazało blisko 80 proc. respondentów. Na miejscach drugim i trzecim znaleźli się odpowiednio operatorzy płatności oraz sklepy internetowe, w tym platformy sprzedażowe. Wskazało na nie po około 60 proc. badanych. Gdy jednak spojrzy się na najmłodszą grupę ankietowanych, okaże się, że usługi finansowe za pośrednictwem OLX czy Allegro są wśród nich bardziej popularne – wskazało je 75 proc. respondentów. To ważne, ponieważ e-commerce jest jedną z dziedzin, w której open banking może się okazać najbardziej przydatny.

Przeczytajcie także: Revolut wdrożył otwartą bankowość w Polsce

Sposób, w jaki stosowane są narzędzia otwartej bankowości, wyjaśnia Zbigniew Hordecki, prezes Easy Check, firmy oferującej takie rozwiązania.

– Wgląd w informacje o rachunku i prawo do ich udostępnienia mogą mieć tylko podmioty posiadające wpis do rejestru prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego i tylko za zgodą i na życzenie właściciela rachunku. Kiedy klient jest w trakcie jakiegoś procesu, w którym jednym z kroków jest udostępnienie danych z rachunku (może to być np. proces zakupowy czy wnioskowania o finansowanie) loguje się do swojego banku przez udostępniony link lub przez osadzony na stronie widget i wskazuje rachunki, z których chce udostępnić dane, oznacza odpowiednie zgody i zatwierdza wybór. Następnie wraca do procesu. W tym czasie Easy Check pobiera dane z banku i przekazuje je do innego podmiotu zgodnie z dyspozycją użytkownika rachunku. Klient może wyrazić zgodę nie tylko na jednorazowy dostęp do historii transakcji, ale również na monitorowanie ruchu na rachunku przez kolejne 90 dni – zapewnia Zbigniew Hordecki.

Przeczytajcie także: mBank wdrożył agregator rachunków

Jego zdaniem, usługi tego typu będą zyskiwać na znaczeniu, bo jak wynika z badania spółki, Polacy są otwarci na nowości w zakresie rozwiązań finansowych. Niewiele ponad dwie trzecie młodych ankietowanych korzysta z usług finansowych za pośrednictwem banków (dla porównania w przypadku osób w wieku powyżej 55 lat jest to 84 proc., a powyżej 65 lat aż 90 proc.). Klienci, zwłaszcza ci młodsi, zapewne będą zainteresowani ofertą fintechów, ale pod pewnymi warunkami. Blisko dwie trzecie respondentów wskazało, że najważniejsze przy wyborze firmy świadczącej usługi finansowe jest bezpieczeństwo. Podobna grupa wskazała cenę, a blisko połowa ankietowanych szybkość procesu.

Ponad jedna trzecia ankietowanych wie, że w Unii Europejskiej obowiązuje prawo dotyczące otwartej bankowości, ale wynik ten wygląda różnie w przypadku konkretnych grup wiekowych. Najlepiej poinformowane są osoby w wieku 25-34 lata, spośród których blisko co drugi wie o istnieniu dyrektywy PSD II. Nieźle wygląda to także w przypadku trochę starszej grupy wiekowej (35-44 lata). Co istotne, blisko 60 proc. ankietowanych zdaje sobie sprawę z tego, że udostępnienie danych z rachunku bankowego wymaga zgody jego właściciela.

Więcej informacji znajdziecie w raporcie.

Firma Easy Check należy do Kaczmarski Group (jej częścią jest też m.in. Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej, firma faktoringowa Narodowy Fundusz Gwarancyjny oraz Kaczmarski Inkasso) i oferuje rozwiązania dające dostęp do informacji o rachunku bankowym użytkownika. Na ich podstawie można tworzyć narzędzia sprzedażowe. Odbiorcami usługi są firmy z sektorów pożyczkowego, bankowego, leasingowego czy faktoringowego. Cały proces odbywa się online, partner otrzymuje dane za pośrednictwem jednego API włączonego do jego procesów.

Tekst powstał we współpracy z partnerem serwisu.

KATEGORIA
FINTECHY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies