Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Otomoto Klik ma ucywilizować sprzedaż używanych samochodów. Do handlu pojazdami wprowadzono blockchain

Otomoto Klik będzie oferować cyfrowy paszport pojazdu, prezentujący faktyczny stan używanego auta wystawionego na sprzedaż

Operator serwisu Otomoto, Carsmile oraz MC2 Innovations z Anną Streżyńską na czele (była minister od cyfryzacji) poinformowały o uruchomieniu platformy Otomoto Klik. W założeniu ma to być nowoczesny serwis sprzedaży samochodów – "na klik". Miejsce powstało z myślą o komisach, dealerach, firmach CFM (Car Fleet Management), ale w przyszłości będą z niego mogli korzystać także prywatni sprzedawcy. Rozwiązaniem wyróżniającym nowy projekt jest Cyfrowy paszport pojazdu.

Przeczytajcie także: mBank przygotował nową apkę dla inwestorów

Cyfrowy paszport pojazdu to dokument bazujący na technologii blockchain. Ma to gwarantować jego wiarygodność. Wydanie paszportu będzie poprzedzone drobiazgową inspekcją auta (zgodnie ze standardami Dekra oraz ISO). Badanych będzie 120 elementów samochodu: od powłoki lakierniczej, opon, elementów zewnętrznych (lusterka, szyby), oświetlenia, przez silnik, podwozie i układ kierowniczy, po wnętrze pojazdu, elektronikę i wyposażenie. Przeprowadzone zostaną także testy diagnostyczne.

Badanie prowadzi do przyznania punktów w każdej kategorii oraz scoringu w 9-stopniowej skali z przedziału od A+ do C-. Ocena uwzględni istotność wykrytych usterek z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz kosztów naprawy. Następnie samochód fotografowany będzie metodą 360 stopni – dzięki temu klient zainteresowany zakupem auta zyska możliwość bliższego poznania pojazdu bez wychodzenia z domu.

Przeczytajcie także: Twórcy parabanku wyrządzili szkody na ponad 26 mln zł

Po co to wszystko? W celu zwiększenia transparentności transakcji. Twórcy rozwiązania przekonują (korzystają przy tym z wyników badań), że obecnie występuje duża asymetria informacyjna: podmiot sprzedający wie o pojeździe dużo, a wiedza klienta zainteresowanego zakupem potrafi być mocno ograniczona. Zmieni się to za sprawą Cyfrowego paszportu pojazdu – klient dowie się, jakie są wady samochodu (także te ukryte), jak wpływają one na bezpieczeństwo i ile może kosztować ewentualna naprawa.

Początkowo na platformie dostępnych będzie ponad sto samochodów, ale ich liczba może szybko rosnąć. Z jednej strony bogate źródło informacji będzie przyciągać klientów, z drugiej stanie się to szansą dla uczciwych sprzedawców. Zdaniem autorów projektu, w perspektywie kilku lat nowe rozwiązanie powinno doprowadzić do zmniejszenia liczby starych, wątpliwych technicznie samochodów na polskich drogach.

Przeczytajcie także: Millennium na ostatniej prostej przed wdrożeniem Blika C

Samochody wystawiane na sprzedaż za pośrednictwem Otomoto Klik będą prezentowane według jednolitego standardu. Cyfrowy paszport pojazdu jest na platformie obowiązkowy. Dodatkowo każde auto będzie objęte 12-miesięczną gwarancją, a kupujący może je zwrócić w ciągu 14 dni. Pomysł przewiduje, że pojazd zostanie dostarczony pod dom klienta. Ten ostatni może liczyć na różne formy finansowania: oprócz gotówki platforma przewiduje kredyty i leasing, a z czasem także wynajem długoterminowy. Platforma będzie rozbudowywana o usługi dostępne w abonamencie.

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies