Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Prezentujemy pierwszy Ranking instytucji finansowych dbających o równość zawodową i społeczną osób LGBT+

Z raportu "Cashless dla równości" dowiecie się też, jak instytucje finansowe w Polsce realizują ideę diversity & inclusion wobec osób LGBT+

Redakcja cahless.pl prezentuje pierwszy raport "Cashless dla równości", a w nim Ranking instytucji dbających o równość zawodową i społeczną osób LGBT+. Dokument powstał na podstawie danych uzyskanych wiosną tego roku od działających w Polsce firm oraz organizacji finansowych i okołofinansowych. W sytuacji ograniczania praw mniejszości, wobec pojawiających się w przestrzeni publicznej dyskryminacyjnych wypowiedzi, postanowiliśmy sprawdzić, na jakie wsparcie instytucji finansowych mogą liczyć pracownicy oraz lokalne społeczności LGBT+.

Przeczytajcie także: Ranking najbardziej wpływowych kobiet branży płatniczej 2021

Rozesłaną przez nas ankietę wypełniło kilkadziesiąt najważniejszych podmiotów z obszaru finansów, płatności, fintechu i insurtechu: Visa, Mastercard, Adyen, First Data, Elavon, IT Card, PeP, Revolut, Blue Media, PayPal, PayU, Aviva, eService, mBank, ING Bank Śląski, Santander, Getin Noble, TU Europa, Millennium, NCR, BNP Paribas, Credit Agricole oraz Nest Bank.

Ranking

Za odpowiedzi w ankiecie można było zdobyć maksymalne 100 pkt. Po zsumowaniu punktów Ranking przedstawia się następująco:

Szczegółowe informacje o zasadach przyznawania punktów znajdują się w załączonym raporcie. Dodam tylko, że punkty można było uzyskać za: dodatkowe świadczenia zdrowotne, ubezpieczeniowe i socjalne osiągalne dla pracowników i ich partnerek lub partnerów na równych prawach bez względu na to, jakiej są płci, dobre praktyki, jakie firma podejmuje w procesie rekrutacji i szkoleń pracowników, grupy pracownicze LGBT+ z budżetem na realizację ich celów, wsparcie finansowe i organizacyjne organizacji walczących z dyskryminacją czy jasny przekaz komunikacyjny podkreślający taką politykę firmy.

W ankiecie opisaliśmy też okoliczności, w których odejmujemy punkty. I tak 25 pkt odbieraliśmy pracodawcy, który publicznie wypowiadał się przeciwko osobom LGBT+, w tym w jakichkolwiek dokumentach. Podobna sankcja dotyczy firm, których znaczący akcjonariusze lub udziałowcy wspierają w jakikolwiek sposób działania dyskryminacyjne.

Co wynika z ankiety?

Żadna z ankietowanych firm nie uzyskała 100 pkt, choć niektórym zabrakło zaledwie kilku, by spełnić wszystkie kryteria. W czołówce znalazły się organizacje płatnicze Visa i Mastercard, które deklarują przeniesienie do Polski wzorców postępowania przyjętych na potrzeby swoich struktur w USA i Europie Zachodniej. Podobnie jest w przypadku takich międzynarodowych fintechowych firm jak Adyen czy Revolut. Wysokie standardy równościowe wykazały także BNP Paribas, First Data Polska i PayU.

Przeczytajcie także: Bunq udostępnia funkcję True Name

Wyniki badania pokazują, że prawie we wszystkich ankietowanych przez cashless.pl podmiotach przeprowadza się szkolenia antydyskryminacyjne z wyraźnym uwzględnieniem dyskryminacji na tle orientacji seksualnej i tożsamości płciowej. Gorzej jest już z dbaniem o odpowiednie postawy przełożonych. W tym przypadku twierdząco na pytania o szkolenia dla szefów odpowiedziała połowa ankietowanych. Pracownicy prawie 64 proc. pytanych firm mogą w anonimowych ankietach identyfikować przejawy dyskryminacji związane z ich przynależnością do grupy LGBT+.

Na pytanie o funkcjonowanie grup pracowniczych dla osób LGBT+ pozytywnie odpowiedziało prawie 37 proc. ankietowanych. Tylko 13,5 proc. firm mogło się pochwalić działaniami reklamowymi i marketingowymi skierowanymi do klientów LGBT+. 18,2 proc. zadeklarowało wsparcie finansowe organizacji i aktywistów walczących o równe prawa dla mniejszości, a prawie 41 proc. firm twierdzi, że jasno formułuje wsparcie dla postulatów równościowych w komunikacji zewnętrznej.

Więcej informacji znajdziecie w Raporcie „Cashless dla równości”. Partnerem merytorycznym przedsięwzięcia jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Nie wszyscy, których poprosiliśmy o udział w badaniu, zdecydowali się odpowiedzieć na pytania zawarte w ankiecie. Część firm w ogóle nie zareagowała na naszą prośbę. Niektóre odpisywały, że ”tym razem rezygnują z udziału w badaniu”, nie uzasadniając odmowy. Z przykrością stwierdzamy, że wśród takich podmiotów znajdują się duże banki i międzynarodowe grupy ubezpieczeniowe, które za granicą mówią o swoich działaniach na rzecz społeczności LGBT+. To dowód, że czasami biznes stosuje podwójne standardy i wspiera działania antydyskryminacyjne tylko tam, gdzie jest to wygodne. Mamy nadzieję, że z roku na rok takich przykładów będzie coraz mniej.

W 2021 r. ankiety cashless.pl nie wypełniły: Aion Bank, Allianz, Alior, Bank Pocztowy, Citi Bank, Compensa, KIR, Link4, Pekao, PKO BP, PZU, Twisto oraz Warta.

Maj jest europejskim miesiącem różnorodności, a czerwiec na pamiątkę wydarzeń w Stonewall w 1969 r. nazywany jest Pride Month, czyli miesiącem dumy gejów i lesbijek. Również w Polsce podejmowanych jest wiele inicjatyw, by zwrócić uwagę̨ na sytuację społeczną i zawodową osób LGBT+. Mamy nadzieję, że także nasze przedsięwzięcie "Cashless dla równości" pomoże w walce z uprzedzeniami i przyspieszy konieczne zmiany.

Fot. Piotr Dziubak (Dworzec Centralny w Warszawie podczas Parady równości w 2018 r.)

KATEGORIA
TEMAT DNIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies