Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Jak za pomocą systemu transakcyjnego budować przewagę rynkową w branży fintech? Pytamy eksperta z INCAT

Choć wciąż jeszcze uważa się, że za sukcesem początkującego fintechu stoi przede wszystkim innowacyjny produkt i świetny marketing, w kontekście tego wymagającego biznesu jest to zaledwie wierzchołek góry lodowej

Poza wyzwaniami związanymi z finansowaniem działalności czy dbaniem o formalności (licencje i zgody na działalność finansową – przyp. red.), do najważniejszych działań należy także wybór i wdrożenie odpowiedniej technologii, na bazie której można swobodnie budować swój produkt. Dziś o tym, jak technologia dedykowana fintechom wspiera nie tylko aspekty techniczne produktu, ale również daje podmiotom finansowym znaczną przewagę biznesową.

Rola systemu transakcyjnego

Każda instytucja, która rozpoczyna działalność finansową, musi oprzeć swą działalność na systemie transakcyjnym, który – w najprostszym ujęciu – przetwarza oraz porządkuje dane o klientach, ich rachunkach i transakcjach. Stanowi podstawę, którą obudowuje się dodatkowymi funkcjonalnościami, takimi jak frontendowe aplikacje mobilne i przeglądarkowe, systemy AML i antyfraudowe, moduły KYC (know your customer) czy przelewy walutowe. Dotychczas, rola systemów transakcyjnych ograniczała się przede wszystkim do funkcji wymienionych wyżej. Miały one na celu umożliwiać sprawną działalność finansową, w sposób zgodny z założeniami compliance. Obserwuje się jednak rosnącą rolę systemów transakcyjnych w kształtowaniu produktów i usług finantechów oraz wsparcia w zakresie marketingu i rozwoju produktu. Dziś system transakcyjny jest istotny nie tylko z perspektywy technologii, ale także z perspektywy biznesu. Jak to możliwe? Wyjaśnia Michał Mazur, Senior Business Developer w INCAT.

System transakcyjny jako narzędzie marketingowe

– Dziś o przewadze fintechu stanowi nie tylko innowacyjny produkt, ale także zdolność do jak najszybszego wdrożenia nowych funkcji biznesowych oraz reagowania na nowe potrzeby klientów – mówi Michał Mazur. – By to osiągnąć, warto już na początku postawić na system transakcyjny, który z jednej strony umożliwia sprawne tworzenie nowoczesnej oferty, a z drugiej, utrzymuje już istniejące produkty, nastawione na utrwalanie przewagi biznesowej – wyjaśnia.

Przeczytajcie także: O co muszą zadbać początkujące fintechy?

– Tworząc system transakcyjny BOS, dostrzegliśmy, że nasi klienci potrzebują rozwiązań, które, bez względu na swój pierwotne zastosowanie, adresują wymagania nowoczesnego klienta końcowego, w modelu customer centric. A zatem nowoczesne podmioty finansowe potrzebują dziś systemów core’owych, których funkcjonalności nie skupiają się wyłącznie na warstwie technologicznej i produktowej, ale wspierają również innowacyjne podejście do procesów adresujących potrzeby klientów. Klienci nie szukają dziś rachunku oszczędnościowego o określonych parametrach, a zestawu funkcji, które sprawnie i przy zachowaniu standardów jakościowych i bezpieczeństwa zrealizują ich cele za możliwie racjonalną cenę – dodaje Michał Mazur.

Obszary biznesowe wspierane przez systemy transakcyjne

A zatem należy zadać pytanie, w jakich obszarach sprawdza się nowoczesny system transakcyjny. Jakie funkcjonalności mogą pełnić rolę autonomicznych procesów, kierowanych do określonych grup docelowych? Zdaniem Michała Mazura może być ich całkiem sporo. – Zaawansowana technologia, która stoi za rozwiązaniami dla nowoczesnej bankowości, właściwie dziś nie ma ograniczeń funkcjonalnych – wskazuje ekspert.

– To, czy tworzymy rozwiązania wyłącznie po to, by rozwiązywały jakiś problem, czy także po to, by dawały nowe możliwości, zależy tylko i wyłącznie od ograniczeń, jakie sobie narzucamy. Mindset w INCAT, wspierany kreatywnością naszych klientów, od zawsze był nastawiony na pełną użyteczność biznesową, dlatego pomysły na to, jak rozwinąć ten obszar w naszych rozwiązaniach, przychodzą nam całkiem łatwo – dodaje.

Zapytany o przykłady funkcjonalności systemu transakcyjnego, które odznaczają się także sporą wartością marketingową, Michał Mazur przytacza konkretne produkty, gotowe do wykorzystania w ramach działalności finansowej, a wśród nich mowa o programach partnerskich, zautomatyzowanych kaskadowych przewalutowaniach czy wsparciu dla white labelingu (wielobrandowość).

Program partnerski

System transakcyjny może znaleźć zastosowanie przy tworzeniu produktu, jakim jest program partnerski. Dzięki tej funkcjonalności podmioty oferujące swoim klientom system zbierania punktów, zdobywania zniżek czy szybkich zwrotów mogą budować długofalową lojalność swoich odbiorców. Przykładem świetnego wdrożenia tego narzędzia jest karta Zen oferowana przez dynamicznie rozwijający się fintech ZEN.COM, która oferuje szereg profitów dla swoich użytkowników, takich jak wydłużona gwarancja czy moduł szybkich zwrotów gotówki.

Kaskada walutowa

To kolejny przykład bardzo ciekawego rozwiązania, ułatwiającego klientom dokonywanie płatności w niestandardowych warunkach. Kaskada walutowa pozwala na automatyczne wykorzystanie środków klienta, zgromadzonych w różnych walutach, podczas realizacji pojedynczej transakcji, w przypadku braku środków na rachunku głównym lub rachunku prowadzonym w walucie transakcji.

Przeczytajcie także: Lepiej szybko zacząć biznes niż starać się o potężne finansowanie

Innymi słowy, jeśli klient dokonuje płatności 40 euro, mając do dyspozycji na rachunku tylko 30 euro, system płatniczy automatycznie dobiera brakującą część z pozostałych kont walutowych, np. prowadzonych w dolarach lub złotówkach, dokonując natychmiastowego przewalutowania. Cały proces trwa nie dłużej niż standardowa płatność zbliżeniowa i nie wymaga żadnej aktywności po stronie klienta. Kaskada walutowa to kolejny przykład rozwiązania, które jest dostępne dla użytkowników karty płatniczej, oferowanej przez fintech ZEN.COM.

Wielobrandowość

Wielobrandowość to funkcjonalność umożliwiająca wydzielenie niezależnych od siebie środowisk kilku różnych marek i instytucji, administrowanych przez jeden podmiot, w ramach jednej instancji systemu BOS. To świetne rozwiązanie dla instytucji, które decydują się oferować produkty kierowane do zróżnicowanych grup docelowych oraz różnych segmentów rynku. Przykładem wykorzystania tego produktu mogą być oferty dużych firm pożyczkowych, które w celu rozbudowania portfolio klientów, tworzą kilka różnych marek pożyczkowych, różniących się od siebie parametrami i warunkami uzyskania finansowania, będąc nadal formalnie częścią jednej, dużej grupy kapitałowej lub niebędących w żadnych relacjach biznesowych. System wspiera również możliwość prowadzenia wielu niezależnych brandów/instytucji dzięki szczelnej separacji parametrów i danych oraz potwierdzonej wydajności. Zalety multibrandowości dostrzegają już niektóre polskie fintechy, wykorzystując tę funkcjonalność na przykład do integracji własnych produktów finansowych z ofertami swoich partnerów.

Przytoczone wyżej przykłady to zaledwie mała próbka tego, co można osiągnąć w zakresie rozwoju produktów finansowych, mając do dyspozycji nowoczesny system transakcyjny, którego otwarta architektura i przyjęte rozwiązania pozwalają na ich szybkie wdrożenie.

– Dziś, w dobie nowoczesnej bankowości, nie wystarczy robić coś wystarczająco dobrze, trzeba wyprzedzać trendy i kreować rozwiązania odpowiadające na potrzeby, które dopiero się pojawią. Warto szerzyć tę świadomość, by branża fintech, tak przecież obiecująca, rozwijała się jeszcze szybciej, tworząc zupełnie nową jakość na rynku finansowym – zaznacza Michał Mazur.

KATEGORIA
FINTECHY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies