Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Więcej nieautoryzowanych transakcji płatniczych w okresie pandemii. Nowe dane Rzecznika Finansowego

Klienci coraz częściej proszą o pomoc Rzecznika Finansowego w sprawach dotyczących nieautoryzowanych transakcji płatniczych

Coraz więcej klientów zwraca się do Rzecznika Finansowego z prośbą o interwencję dotyczącą nieautoryzowanych transakcji płatniczych. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku do rzecznika trafiło 416 takich spraw, podczas gdy w całym 2018 r. było ich 367, a w całym 2019 r. – 612. W I półroczu 2020 r. prośby o interwencję w tym zakresie stanowiły aż 80 proc. wszystkich wniosków związanych z naruszeniem ustawy o usługach płatniczych.

Przeczytajcie także: Uważajcie na fałszywy bank BNP Paribas

Widząc istotny wzrost skarg, rzecznik rozesłał zapytania do banków, aby poznać rzeczywistą skalę problemu. Odpowiedziały banki, których łączny udział w rynku stanowi ok. 46 proc. Na tej podstawie oszacowano, że w skali rynku do instytucji tego typu trafia ok. 15-18 tys. zgłoszeń nieautoryzowanych transakcji miesięcznie. Potwierdziło się również przypuszczenie, że w okresie pandemii aktywność oszustów znacznie się zwiększyła.

W okresie od 15 marca do 14 czerwca 2020 r. do banków, które odpowiedziały na pytania RF, wpłynęło prawie 25 tys. zgłoszeń nieautoryzowanych transakcji, podczas gdy rok wcześniej w analogicznych okresie było ich niespełna 19,6 tys., co oznacza wzrost o 27 proc. Szczególny wpływ na to miała wzmożona działalność oszustów w drugim miesiącu pandemii – od 15 kwietnia do 14 maja 2020 r. ankietowane banki odnotowały aż 40-procentowy wzrost liczby zgłoszeń w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

Przeczytajcie także: Bankowcy ostrzegają: uważajcie na fałszywy sklep Google Play

Rosnąca liczba nieautoryzowanych transakcji uwidacznia zdaniem rzecznika problem nieskuteczności procedur stosowanych w takich sytuacjach przez część banków. Z danych dostarczonych przez banki wynika, że mniej niż połowa takich zgłoszeń jest rozpatrywana zgodnie z ustawowym wymogiem, by środki wróciły na konto klienta nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub zgłoszenia tego faktu przez klienta.

Choć część banków może się pochwalić, że terminowo rozpatruje nawet do 90 proc. takich zgłoszeń, to nadal są podmioty, u których odsetek zwrotów w terminie jest jednocyfrowy. Ze szczegółowymi danymi można się zapoznać dzięki lekturze analiz przygotowanych przez Biuro Rzecznika Finansowego:
Nieautoryzowane transakcje płatnicze – analiza wrzesień 2020 r.
Nieautoryzowane transakcje płatnicze – analiza czerwiec 2019 r.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies