Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Wraca temat interchange. Banki z Polski pozwane o 150 mln zł przez dwie sieci handlowe

Sprawa dotyczy lat 2008-2013, gdy prowizja interchange wynosiła nawet kilka procent wartości transakcji kartami

Interchange to opłata jaką sklepy i punkty usługowe ponoszą za pośrednictwem operatorów terminali płatniczych na rzecz banków – wydawców kart od każdej transakcji bezgotówkowej. Dziś ta opłata jest symboliczna – wynosi 0,2-0,3 proc. kwoty płatności. Ale w przeszłości wynosiła nawet 2 proc. i stanowiła poważny elementem kosztów sieci handlowych. I właśnie tamtego okresu dotyczą pozwy o zawyżanie interchange, o których pisze dzisiejszy Dziennik Gazeta Prawna.

Przeczytajcie także: SN uchylił wyrok w sprawie interchange

Cytowany przez gazetę Krzysztof Szwedowski, radca prawny z kancelarii SMP mówi, że przeciwko bankom złożono pozwy na łączną kwotę 150 mln zł. Kolejne mają być kwestią czasu, bo banki nie chcą rozmawiać na temat ugody i uważają roszczenia handlowców za bezzasadne. Jednym z pozwanych banków ma być mBank a powodami – dwie sieci handlowe działające w branży odzieżowej.

Przeczytajcie także: Przedpłacone "juniorki" znikną z oferty PKO

Tymczasem interchange jest przedmiotem innej sądowej batalii rozpoczętej jeszcze w 2006 roku przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wówczas urząd antymonopolowy stwierdził, że banki – wydawcy kart ustalały wysokość prowizji interchange niezgodnie z przepisami i nałożył na nich 164 mln zł kar. Po wielu rozprawach w sądach kilku instancji ostatecznie wyrok nakładający grzywny został uchylony przez Sąd Najwyższy a sprawa skierowana do ponownego rozpatrzenia.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

KATEGORIA
INNI NAPISALI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies