Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Warta ma już czwartą część rynku polis OC komunikacyjnego. Ergo Hestia i Compensa wrzuciły w III kw. wyższy bieg

Ubezpieczyciele zebrali w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku 14,56 mld zł składki z ubezpieczenia OC komunikacyjnego

Ubezpieczyciele komunikacyjni działający na polskim rynku zebrali od stycznia do września 2025 r. 14,56 mld zł składki z ubezpieczenia OC – wynika z danych udostępnionych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. To o 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

W samym trzecim kwartale wzrost był skromniejszy – rynek zebrał 4,8 mld zł składki, czyli o 4 proc. więcej niż od lipca do września 2024 r. Dotychczasowi liderzy wzrostu zwolnili – Warta trochę, Uniqa mocniej, natomiast wyższy bieg wrzuciły bardziej zachowawcze w pierwszej połowie roku Ergo Hestia oraz Compensa.

Przeczytajcie także: PZU zawalczy o rynkowy prymat w OC

Na fotelu lidera wśród sprzedających OC komunikacyjne coraz wygodniej mości się Warta, która ma już ponad 25 proc. udziału w rynku. W pierwszych trzech kwartałach tego roku sprzedała polis za 3,66 mld zł, co jest rezultatem o 23,7 proc. lepszym niż rok wcześniej. Dzięki temu powiększa przewagę nad drugim PZU, które po latach dominacji pozbawiła palmy pierwszeństwa w I kw. 2025 r. Jak wspomniałam, w samym trzecim kwartale wzrost Warty był mniej dynamiczny niż ten, do którego spółka przyzwyczaiła w pierwszej połowie roku, bo wyniósł on już "tylko" 12 proc.

Z kolei PZU zebrało w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku 3,39 mld zł składki, co oznacza poprawę wyniku z trzech kwartałów 2024 r. o zaledwie 1,5 proc. W konsekwencji jego udział w rynku spadł o 1,5 p. proc. do 23,3 proc. Wynik z samego trzeciego kwartału był zaś nawet niższy niż ten sprzed roku – 1,096 mld zł od lipca do września 2025 w porównaniu do 1,110 mld zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Na odbywającej się w miniony czwartek konferencji wynikowej PZU prezes firmy Bogdan Benczak zapowiedział jendak, że ubezpieczyciel nie zamierza odpuścić walki o miejsce lidera, o czym więcej przeczytacie tutaj.

W ciągu dziewięciu miesięcy Ergo Hestia rosła w tempie zbliżonym do ogólnorynkowego. Ubezpieczyciel zebrał w tym okresie 2,35 mld zł składki, o prawie 7 proc. więcej niż przed rokiem, a jego udział w rynku wyniósł 16,2 proc. Natomiast trzeci kwartał był dla ubezpieczyciela wyraźnie lepszy – w tym okresie poprawił swój wynik sprzed roku o 13 proc.

Na przestrzeni roku swój udział w rynku z 9,5 proc. do 10,6 proc. zwiększyła Uniqa. Zawdzięcza to znacznemu przyrostowi składki, której od stycznia do września 2025 r. zebrała o 20,7 proc. więcej niż w tych samych miesiącach 2024 r. Jej wynik na koniec III kw. tego roku to 1,54 mld zł. Aczkolwiek sam trzeci kwartał był dla ubezpieczyciela okresem spowolnienia po bardzo dynamicznym rajdzie w pierwszej części roku – od lipca do września Uniqa poprawiła swój wynik z analogicznego okresu rok wcześniej już tylko o 4 proc.

Pierwszą piątkę zamyka Compensa, która przebijając swój wynik sprzed roku o zaledwie 2,6 proc., straciła nieco udziałów w rynku. Zebranie 854 mln zł daje jej 5,9 proc. udziału w ogóle składki pozyskanej przez ubezpieczycieli w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 r. Compensa może natomiast zaliczyć trzeci kwartał do udanych – w tym okresie jej wynik był o 12 proc. lepszy niż w analogicznych miesiącach rok wcześniej.

Przeczytajcie także: W mObywatelu będziecie mogli sprawdzić, czy pojazd ma OC

Wśród ubezpieczycieli mających co najmniej 1 proc. udziału w rynku, najgorszą dynamikę zanotowało Link4. Niespełna 515 mln zł zebranej składki w dziewięć miesięcy to wynik o 14 proc. gorszy niż przed rokiem. Stracił również TUW TUW, którego przypis zmalał o 7,5 proc. do 228 mln zł. Spośród ubezpieczycieli z tego grona, patrząc na dane za trzy kwartały, urośli natomiast: Euroins – o 15,4 proc. do 218 mln zł, Triglav, którego polisy sprzedaje insurtech Trasti – o 13,4 proc. do 176 mln zł, a także Generali – o 7 proc. do 396 mln zł, InterRisk – o 5 proc. do 203 mln zł i Allianz – o 2 proc. do 333 mln zł.

Wśród mniejszych podmiotów warto zwrócić uwagę na wciąż dynamicznie rosnące PKO Ubezpieczenia oraz Balcię, które poprawiły swoje wyniki o 24 proc., a zebrały odpowiednio 133 mln zł składki i 93 mln zł składki w analizowanym okresie. Skurczył się natomiast znacząco, bo o 27 proc., przypis Directu (czyszczącego portfel po przejęciu Wefoxa), a także DalBogga – o połowę, co wynika wprost z zakazania temu ubezpieczycielowi sprzedaży nowych polis.

Wykres poniżej obrazuje, w jakim stopniu do wyniku całego rynku OC komunikacyjnego przyczynili się poszczególni ubezpieczyciele. Udziały zostały wyliczone na podstawie danych UFG. Po kliknięciu w karty wykresu można porównać zmiany, jakie zaszły w okresie między trzema kwartałami 2025 r. a trzema kwartałami 2024 r.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies