
Do majątku spółki, w której Poczta obejmie udziały, mają trafić też maszyny należące do Poczty
Poczta Polska i Orlen podpisały porozumienie o strategicznej współpracy w sektorze usług kurierskich. Zgodnie z nim, jeśli ustalone zostaną ostateczne warunki umowy, Poczta Polska ma objąć mniejszościowy pakiet udziałów w Orlen Paczce. Na kolejnym etapie realizacji umowy do majątku spółki trafić zaś mają automaty paczkowe należące do Poczty. Docelowo Poczta Polska będzie mogła nabyć wszystkie udziały Orlen Paczki.
Jak zaznaczono, konsolidacja ma być szansą na wykorzystanie synergii pomiędzy spółkami i stworzenie na bazie Orlen Paczki podmiotu, który będzie miał ponad 30 tys. punktów odbioru przesyłek. – Orlen wnosi do współpracy doświadczenie w rozwoju nowoczesnych automatów paczkowych oraz silną markę detaliczną. Poczta Polska – rozwiniętą infrastrukturę doręczeń i codzienną obecność w każdym zakątku kraju oraz ponad 466 lat doświadczenia i tradycji – głosi komunikat.
Podmioty określają swoją współpracę jako początek konsolidacji polskiego e-commerce i mają ambicję zbudować dużego, krajowego gracza kurierskiego. Porozumienie ma też wpisywać się w plan transformacji Poczty Polskiej, zakładający dynamiczny rozwój obszaru kurierskiego.
Orlen Paczka dysponuje ponad 14 tys. punktów odbioru paczek, w tym ok. 7 tys. automatów paczkowych. Poczta Polska podaje zaś, że ma ponad 20 tys. punktów odbioru paczek, ale wlicza w to zarówno placówki pocztowe, jak i automaty paczkowe, sklepy Żabka i inne punkty umiejscowione w sklepach. Jak wynika z danych cashless.pl, samych automatów na koniec II kw. 2025 r. miała niecałe 2 tys.
O tym, że Orlenowi nie do końca w smak jest rozwijanie biznesu paczkowego, wiadomo już od dłuższego czasu. W grudniu 2024 r. nadzwyczajne walne zgromadzenie Orlenu wyraziło zgodę na wniesienie maszyn paczkowych do spółki zależnej – Orlen Paczki. W uzasadnieniu podano wówczas, że ma to pozwolić na dalszy rozwój biznesu paczkowego, poszerzenie jego oferty o dodatkowe usługi, a docelowo znalezienie dla niego inwestora branżowego. Więcej na ten temat przeczytacie w tekście: Automaty paczkowe Orlenu już przeniesione do spółki zewnętrznej.
Na rynku automatów paczkowych ostatnio sporo się dzieje. Allegro rozwija swoją sieć partnerską Allegro Delivery, w której dzięki niedawno zawartej umowie z DPD funkcjonuje już 33 tys. maszyn. Z kolei DHL postanowił przejąć całkowitą kontrolę nad rozwijaną dotychczas wspólnie z Cainiao siecią automatów.