
Wcześniej katowicka spółka została wpisana na listę ostrzeżeń publicznych, na której widnieje do dzisiaj
Komisja Nadzoru Finansowego nałożyła na spółkę Provema z Katowic dwie kary pieniężne na łączną kwotę 140 tys. zł. Z komunikatu KNF wynika, że firma miała nie wywiązać się m.in. z obowiązków przekazania w terminie kwartalnych sprawozdań dotyczących działalności pożyczkowej. To drugi podmiot tego typu ukarany przez KNF od czasu, gdy instytucja ta objęła rynek pożyczkowy swoim nadzorem (pierwszą była ukarana w styczniu 2025 r. D&D Financial Group).
Provema to firma pożyczkowa założona w Katowicach w 2015 r. Jej szefowie mieli mocarstwowe plany. W lutym 2020 r. Puls Biznesu donosił, że spółka która dopiero co została wpisana na listę małych instytucji płatniczych, chce być bankiem i obsługiwać klientów na całym świecie. Firma zaoferowała aplikację mobilną, która nie tylko pozwalała na zaciąganie pożyczek, ale zawierała wiele innych usług, jak możliwość zakupu biletów komunikacji miejskiej, opłacanie postoju auta w strefach parkowania, nadawanie przesyłek w automatach paczkowych itp.
Jednak w kwietniu 2022 r. Provema oraz powiązana z nią spółka Provema Capital, zostały wpisane na listę ostrzeżeń publicznych KNF. Trafiają tam firmy, które są podejrzewane przez nadzór o oferowanie usług finansowych z naruszeniem przepisów. KNF zarzucił obu podmiotom bezprawne wykonywanie czynności bankowych. Na liście ostrzeżeń znajdują się do dzisiaj.
Po tym fakcie nazwę aplikacji mobilnej Provema zmieniono na DotBee, a rozwojem nowej marki zajęła się spółka Honey Payment, należąca do tych samych właścicieli co Provema. Pod koniec 2022 r. w wyniku umowy z JR Holding, który był właścicielem notowanej na NewConnect spółki Maximus, doszło do tzw. odwrotnego przejęcia, w wyniku którego spółka Honey Payment znalazła się na warszawskiej giełdzie. Wówczas prezes firmy Grzegorz Szulik utrzymywał, że aplikacja DotBee warta jest 400 mln zł.
Od tamtej pory dużo się jednak zmieniło. Obecnie notowania Honey Payment na NewConnect są zawieszone ze względu na fakt, że firma od wielu kwartałów nie publikuje swoich raportów finansowych. W kwietniu 2025 r. spółka została wykreślona z rejestru małych instytucji płatniczych. Problemy z odzyskaniem pieniędzy mają klienci, którzy korzystali z usług należącego do Honey Payment serwisu mambon.pl. Założona na Facebooka grupa Oszukani przez mambon.pl liczy już 3,6 tys. członków. Więcej na ten temat w tekście Problemy operatora aplikacji DotBee. Cyberatak, wykreślenie z rejestru KNF i setki zawiedzionych klientów.