Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Koniec z wymuszanymi aktualizacjami aplikacji. UOKiK pracuje nad nowymi przepisami

Tworzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przepisy mają ukrócić praktykę wymuszania aktualizacji apek i zwiększyć odpowiedzialność prawną ich dostawców

Na początku sierpnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawił się projekt dotyczący zmiany dwóch ustaw: o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz o prawach konsumenta. Chodzi o wprowadzenie unijnej dyrektywy, której celem jest wzmocnienie pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej. Nad poprawkami pracuje UOKiK, a szacowany termin przyjęcia projektu przez RM to I kw. 2026 r.

Przeczytajcie także: Miasto może zabronić sprzedaży biletów przez aplikacje?

Unijna dyrektywa ma ukrócić praktyki tzw. greenwashingu, czyli kreowania swoich działań jako bardziej przyjaznych dla środowiska niż są w rzeczywistości. Natomiast z punktu widzenia czytelników cashless.pl interesujące jest rozszerzenie tzw. listy czarnych praktyk o przedstawienie aktualizacji oprogramowania jako niezbędnej, w przypadku gdy poprawia ona jedynie funkcjonalność. Do tej listy dodano też zatajenie przed konsumentami informacji o tym, że aktualizacja oprogramowania będzie miała negatywny wpływ na urządzenie.

W odpowiedzi na nasze pytania UOKiK deklaruje, że zmiany w przepisach dotyczą nie tylko aktualizacji oprogramowania urządzeń, ale też aplikacji np. banków czy fintechów. Co w praktyce oznaczałyby one dla dostawców apek? Dotychczas przedsiębiorcy oferując aktualizację zaznaczają, że jeśli użytkownik nie zainstaluje jej na swoim urządzeniu do konkretnej daty, spółka nie może ponieść odpowiedzialności za ewentualne problemy.

Przeczytajcie także: Aplikacje banków na polskim rynku oceniane najlepiej w historii

– Oba zakazy mają chronić konsumenta przed wprowadzaniem w błąd i „wymuszaniem” na nim dokonywania aktualizacji, które w rzeczywistości nie są konieczne. Przedsiębiorcy nie będą mogli wyłączyć swojej odpowiedzialności za brak zgodności z umową wynikający wyłącznie z braku odpowiedniej aktualizacji, jeśli nie jest ona niezbędna. W przypadku aplikacji bankowej może to oznaczać, że przedsiębiorca będzie musiał umożliwić dalsze prawidłowe funkcjonowanie tej aplikacji również, jeśli konsument nie zdecyduje się na zainstalowanie aktualizacji dotyczącej jedynie poprawy funkcjonalności oprogramowania – tłumaczy Zofia Zborowska, prawniczka w kancelarii RSP Legal.

Poza tym dostawcy aplikacji będą musieli podać dokładne informacje na temat tego, co zmienia aktualizacja oraz jak wpłynie na urządzenie użytkownika. Celem powyższych zmian przepisów jest zmobilizowanie twórców apek do tworzenia przemyślanych aktualizacji, które w mniejszym stopniu obciążą smartfona czy tablet, aby klient nie musiał ich często wymieniać.

KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies