Ekologiczny przekaz marketingowy powyższych spółek opierał się na niepełnych danych lub dotyczył fragmentu ich działalności – stwierdzili urzędnicy
Czterem firmom działającym w branży logistycznej i e-commerce, czyli Allegro, DHL eCommerce Poland, DPD Polska oraz InPost, Urząd Ochrony Konkurencji I Konsumentów zarzuca greenwashing. Termin ten odnosi się do marketingu wprowadzającego w błąd, co do rzeczywistego wpływu usług na klimat. W tym przypadku mowa o kampaniach marketingowych odwołujących się do haseł jak np. "zielona flota", "zeroemisyjny", "neutralne dla środowiska" czy "sadzimy drzewa". Urzędnicy podkreślają, że efektem tych działań może być zrażenie konsumentów do usług rzeczywiście neutralnych klimatycznie. Gdyby zarzuty się potwierdziły, za każdą zakwestionowaną praktykę spółkom grozi kara do 10 proc. obrotów.
Najwięcej, bo aż sześć zarzutów wprowadzenia konsumentów w błąd, postawiono DPD Polska. Mowa o sloganach jak np. "zielona flota samochodowa" czy "DPD doręcza paczki neutralne dla środowiska". Z kolei w przypadku DHL jako nie do końca zgodne z prawdą UOKiK uznał hasła, takie jak m.in. "DHL jest ECO więc POP BOX też musi być! Zatem ekologiczne odbieranie paczek od DHL czas start". Wątpliwości dotyczą także pseudoekologicznych działań marki jak sadzenie drzew czy sprzątanie rzeki.
Urzędnicy dopatrzyli się też podobnych praktyk w działaniach InPostu. Firma zarządzana przez Rafała Brzoskę reklamuje swoje usługi hasłem "Dowozimy zeroemisyjny e-commerce". Tymczasem z ustaleń UOKiK wynika, że większość floty samochodowej stanowią pojazdy wysokoemisyjne. Wątpliwości wzbudzają także wyliczenia dotyczące redukcji emisji dwutlenku węgla przez automaty paczkowe InPostu.
Allegro przedstawiono zaś dwa zarzuty. Platforma e-commerce od 2023 r. promowała akcję "Sadzimy drzewa za odbiór przesyłek w Allegro One". Jak się okazało, od 2024 r. firma wprowadziła nowy warunek zasadzenia drzewa, czyli konieczność zadeklarowania, komu jest ono dedykowane. Większość użytkowników, zdaniem UOKiK, o tym nie wiedziała. Ostatecznie drzewa i tak miały być posadzone niezależnie od działań klientów.