Pod względem liczby transakcji w e-commerce udział Blika przekroczył 70 proc.
Narodowy Bank Polski opublikował dane statystyczne dotyczące rynku usług płatniczych w I kw. 2025 r. w naszym kraju, w tym liczby i wartości transakcji internetowych przeprowadzonych Blikiem, kartami i przelewami. To pozwala sprawdzić, jak zmienia się krajobraz płatności w e-commerce w Polsce oraz jakie są udziały najpopularniejszych narzędzi płatniczych w handlu internetowym.
Raczej nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, że najczęściej do płatności w e-commerce Polacy wykorzystują Blika. W okresie styczeń-marzec 2025 r. zapłacili nim ponad 325 mln razy, na łączną kwotę 49,5 mld zł. To niewielki, sezonowy spadek w porównaniu z IV kw. 2024 r., ale wzrost w porównaniu z I kw. 2024 r. Zakładając, że przelewy, płatności kartami i Blikiem to 100 proc. rynku, udział Blika wzrósł do 71,1 proc. pod względem liczby (pierwszy raz przekroczył poziom 70 proc.), a pod względem wartości – do 60 proc.
Drugim, najpopularniejszym narzędziem płatniczym w e-commerce pozostają karty. Pod względem liczby stanowią ok. 17 proc. wszystkich transakcji a pod względem wartości – niecałe 17 proc. Natomiast konsekwentnie w tym zestawieniu tracą przelewy i to zarówno te realizowane w ramach open bankingu, jak i pay by linki. Pierwsze z nich w ciągu roku straciły prawie 2 pkt proc. pod względem liczby i ponad 3 proc. pod względem wartości transakcji. Jeszcze mocniej tracą pay by linki.