Aplikacje banków obsługujących klientów z Polski są przez ich użytkowników oceniane na "czwórkę z plusem"
Serwis cashless.pl od kilku lat analizuje poziom ocen wystawionych aplikacjom bankowym obsługującym klientów z Polski. Z najnowszej, tegorocznej edycji wynika, że średnia not dla badanych apek wynosi 4,5 pkt na 5 możliwych, zarówno dla rozwiązań dostępnych na urządzenia z systemem Android, jak i iOS. To oznacza, że osiągnęła ona najwyższy poziom od 2017 r., gdy po raz pierwszy przygotowaliśmy nasz ranking.
Gdy w 2017 r. analizowaliśmy oceny aplikacji bankowych w markecie Google Play, miały one średnią notę na poziomie 3,7 pkt. Wskaźnik w niezmienionej wysokości utrzymał się w 2018 r., by w 2019 r. podskoczyć do 3,8 pkt, a następnie do 4,1 pkt. w 2020, 4,2 pkt w 2021 r. i 2022 r., oraz 4,4 pkt w 2023 r. W roku ubiegłym nieznacznie spadł do 4,3 pkt.
Natomiast aplikacje na smartfony z iOS pierwszy raz badaliśmy w 2019 r. Wówczas ich średnia ocen wynosiła 3,8 pkt. Rok później wzrosła do 4,1 pkt, a w 2021 r. – do 4,4 pkt. W 2022 r. zmniejszyła się o 0,1 pkt, a w 2023 r. powróciła do 4,4 pkt. Natomiast w roku ubiegłym osiągnęła 4,5 pkt, by w roku bieżącym utrzymać ten poziom.
W tegorocznym zestawieniu, w przypadku aplikacji na Androida, zwraca uwagę duży awans (aż o 13 pozycji) nowej aplikacji Santandera. Spory awans, bo o 9 pozycji, odnotowała także aplikacja ING, i Aliora – o 5 pozycji. Największy spadek przytrafił się aplikacji Nest Banku – o 6 pozycji, oraz SGB – o 4 miejsca. Jeśli chodzi o oceny aplikacji w App Store, to charakteryzują się one dużo większą stabilnością. Największy awans – o 5 pozycji – odnotowała aplikacja SGB. Spadki też były, ale tylko o jedną pozycję, w przypadku Credit Agricole, Pocztowego, Santandera, Pekao, Aliora i Velo.
Spojrzenie na nasze zestawienie pozwala zauważyć, że zasadniczo aplikacje dużych banków oceniane są lepiej niż apki mniejszych instytucji. Tylko w niewielkim stopniu odpowiedzialna jest za to metodyka naszego rankingu, która zakłada, że o kolejności w zestawieniu decyduje przede wszystkim średnia ocen dla danego rozwiązania. Dopiero gdy przynajmniej dla dwóch aplikacji jest ona taka sama, o kolejności każdej z nich decyduje liczba użytkowników, która zdecydowała się wystawić jej ocenę w Google Play lub App Store.