
DioDea to spółka, która odpowiada za likwidacje szkód dla DallBogga. Rzecznik ukarał ją za brak odpowiedzi na jego pisma
Rzecznik Finansowy poinformował o nałożeniu kary w wysokości 200 tys. zł na spółkę DioDea. To podmiot, który odpowiada za likwidację szkód klientów, którzy kupili ubezpieczenie od DallBogga. Jak czytam w komunikacie opublikowanym na stronie internetowej Rzecznika, przy ustalaniu wymiaru kary uwzględniono w szczególności: charakter i wagę naruszeń, ich powtarzalność oraz długotrwałość, stopień winy spółki, a także wpływ naruszeń na interes konsumentów, poszkodowanych oraz na interes publiczny. Kara ma też spełniać cele represyjne i prewencyjne.
Jako podstawę do nałożenia kary RF wskazuje naruszenia przepisów zobowiązujących podmioty rynku finansowego do odpowiedzi na jego pisma w ciągu 30 dni. Rzecznik może oczekiwać, że działający na tym rynku poinformują go o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku w sprawach będących przedmiotem jego interwencji. Jak informuje RF, DioDea trzydziestokrotnie zignorowała ten obowiązek. Firma miała tłumaczyć to m.in. nagłą absencją pracowników odpowiedzialnych za terminową obsługę reklamacji.
Rzecznik podkreśla, że spółka nie udzielała terminowej odpowiedzi na skierowane wezwania ani nie reagowała na monity. W przypadkach, gdy odpowiedzi udzielono, dostarczane dane były niewystarczające. Prowadziło to do faktycznego zawieszania postępowań interwencyjnych.
W ocenie ekspertów Rzecznika podmiot uczynił z systemowej obstrukcji udzielania odpowiedzi praktykę swojego postępowania godzącą w interes publiczny. Naruszenia miały charakter ciągły, powtarzalny i systemowy, co oznacza, że stanowiły element utrwalonej praktyki działania spółki. Nie był to jednostkowy błąd czy incydentalne niedopatrzenie. Spółka nie zmieniła swojej praktyki, co świadczy o jej obojętności oraz braku woli współpracy z Rzecznikiem Finansowym.
– To kolejna decyzja pokazująca, że nie będę tolerował praktyk, które prowadzą do obniżenia standardu likwidacji szkód i współpracy z Rzecznikiem Finansowym. Pracownicy Biura, jeszcze Rzecznika Ubezpieczonych, przez lata działali na rzecz widocznej poprawy w tym zakresie. Wchodzące na rynek podmioty muszą mieć świadomość, że muszą dopasować poziom swoich usług do standardów obowiązujących na polskim rynku. Niestety trzeba podkreślić, że w tej sprawie mamy do czynienia z niespotykanym do tej pory stopniem lekceważenia obowiązków nałożonych przez przepisy – komentuje Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.
Przypomnę, że wcześniej Rzecznik Finansowy nałożył już karę na ubezpieczyciela, który korzystał z usług DioDei, czyli DallBogga. Sankcję, w wysokości 600 tys. zł, ustalono z uwagi na naruszenia przepisów dotyczących terminów i jakości odpowiedzi na reklamacje składane przez klientów. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj. Co istotne, DallBogg nie może już sprzedawać nowych polis OC w Polsce – KNF cofnęła ubezpieczycielowi zezwolenie w kwietniu tego roku.