
Średnia dzienna liczba potwierdzeń tożsamości poprzez mojeID wynosi ponad 420 tys.
KIR i ZBP sprawdziły, jak chętnie Polacy wykorzystują bankowość elektroniczną jako sposób zdalnego uwierzytelniania. Badanie przeprowadzone na zlecenie tych instytucji objęło zarówno wykorzystanie usługi mojeID w kontaktach z administracją publiczną, jak i w sektorze komercyjnym.
Jak się okazuje, 51 proc. respondentów loguje się przez bankowość elektroniczną do usług administracji publicznej. Rok wcześniej tak deklarowało 43 proc. ankietowanych. Wzrasta też odsetek osób wykorzystujących uwierzytelnianie bankowe u dostawców z sektora komercyjnego. Najpowszechniej metoda ta wykorzystywana jest przy kontaktach z instytucjami finansowymi – skorzystanie z niej w takim kontekście zadeklarowało 40 proc. respondentów (rok wcześniej 22 proc.). Na kolejnych miejscach uplasowali się dostawcy usług medycznych (22 proc. względem 21 proc. rok wcześniej), dostawcy mediów (22 proc., a rok wcześniej 26 proc.), dostawcy usług telekomunikacyjnych (20 proc. vs 15 proc. w 2024 r.) oraz firmy ubezpieczeniowe (tutaj spadek do 15 proc. z 18 proc. rok wcześniej).
Za pomocą dostarczanej przez KIR usługi mojeID, która jest najbardziej powszechną metodą zdalnego potwierdzania tożsamości z wykorzystaniem bankowości elektronicznej, logować się można m.in. do ePUAP, Internetowego Konta Pacjenta, portalu biznes.gov.pl czy praca.gov.pl. mojeID umożliwia również potwierdzenie tożsamości w procesie zakładania i wykorzystywania profilu zaufanego oraz aktywacji aplikacji mObywatel. Średnia dzienna liczba potwierdzeń tożsamości poprzez mojeID wynosi ponad 420 tys.
Z usługi mojeID może obecnie korzystać ponad 22,5 mln użytkowników – jest ona dostępna dla klientów 12 banków komercyjnych, ok. 500 banków spółdzielczych oraz SKOK im. F. Stefczyka. Przy uwierzytelnianiu się za pomocą dostarczanej przez KIR usługi użytkownik przekierowywany jest ze strony usługodawcy do swojej bankowości internetowej. Tam loguje się na swoje konto, po czym przekierowywany jest z powrotem na stronę usługodawcy, ale już jako klient z potwierdzoną tożsamością. Co istotne, administrator portalu nie poznaje danych bankowych klienta, bank również nie wie, w jakim serwisie uwierzytelnia się jego klient.