Zarówno dane ZBP, jak i cashless.pl pokazują, że już więcej klientów zarządza swoimi finansami za pośrednictwem urządzeń mobilnych niż za pomocą komputera
Kilka dni temu Związek Banków Polskich opublikował najnowszą edycję raportu Netbank, z danymi dotyczącymi I kw. 2025 r. Zawiera on zagregowane dla całego rynku statystyki na temat bankowości elektronicznej w naszym kraju. Zasadniczo dane zaprezentowane przez ZBP potwierdzają wcześniej publikowane przez cashless.pl analizy, które pokazują szczegółowo udział poszczególnych banków w rynku.
I tak, zgodnie z danymi Netbank, w I kw. 2025 r. banki miały 44,6 mln umów na dostęp do bankowości internetowej. Natomiast z danych cashless.pl wynika, że tych umów było nieco więcej – 47,5 mln. Różnica może wynikać z faktu, że ZBP bierze pod uwagę jedynie zdalny dostęp do rachunków, a my również do obsługi innych produktów, np. kart kredytowych. Najwięcej takich umów miał PKO BP – ponad 10,8 mln, Pekao – ponad 5,6 mln oraz Santander – ponad 4,7 mln.
Ponadto raport Netbank wskazuje, że banki miał prawie 24 mln klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej. Według danych zebranych przez cashless.pl takich klientów było w I kw. 2025 r. 23 mln, z tego najwięcej w PKO BP – prawie 4,4 mln, Pekao – prawie 4 mln, i ING – ponad 3,4 mln.
ZBP podał także w Netbanku, że w I kw. bieżącego roku banki z Polski miały 25,3 mln klientów aktywnie korzystających z aplikacji mobilnej. Aktywnie, czyli logowali się za jej pomocą na rachunek przynajmniej raz w miesiącu. Według danych cashless.pl takich klientów było 27 mln, najwięcej w PKO BP – ponad 6 mln, w Pekao – ponad 3,3 mln i w mBanku – niecałe 3,3 mln.
Wreszcie z Netbanku wynika, że w I kw. banki z Polski miały ponad 18,1 mln klientów mobile only, czyli takich, którzy w danym okresie logowali się na rachunek wyłącznie z poziomu urządzeń mobilnych. Natomiast nasze dane wskazują, że takich klientów było 18,4 mln, w tym w PKO BP – 4,5 mln, w ING – 2,3 mln oraz w Pekao – 2,2 mln.