Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
5. Ranking instytucji finansowych dbających o równość zawodową i społeczną osób LGBT+

W tegorocznym rankingu redakcja uwzględniła 38 instytucji finansowych, najwięcej od początku realizacji projektu Cashless dla równości

To już piąta, jubileuszowa edycja Rankingu instytucji finansowych dbających o równość zawodową i społeczną osób LGBT+. Jest to część projektu Cashless dla równości. Co roku do banków, ubezpieczycieli, organizacji płatniczych, operatorów terminali itp., czyli ogólnie pojętej branży finansowej, wysyłamy ankiety, w których pytamy o działania podejmowane na rzecz pracowników LGBT+, ich partnerek i partnerów oraz całej społeczności w Polsce. Każda dobra praktyka jest nagradzana punktami. Jeśli instytucja spełnia wszystkie kryteria, łącznie może ich otrzymać 100. Punktami nagradzane są tylko te działania firm i korporacji, które dotyczą lokalnych struktur organizacyjnych.

W najnowszej edycji rankingu maksymalną liczbę punktów uzyskało tylko pięć instytucji: BNP Paribas, ING Bank Śląski, Mastercard, PayU oraz UBS. Niewiele zabrakło kilku kolejnym. Po 95 pkt. przyznaliśmy bowiem: nowej w naszym projekcie firmie Kruk, bankowi Santander Consumer oraz mBankowi. W ścisłej czołówce wciąż utrzymuje się Citi z wynikiem 90 pkt.

Wśród ubezpieczycieli prowadzą Nationale Nederlanden, Generali i Uniqa. Listę zamykają duże państwowe banki PKO BP i Pekao z wynikiem 10 pkt. Dołączył do nich Alior.

Przeczytajcie także: Parytet to za mało. Jak rozwijać potencjał kobiet w organizacji

W tym roku w rankingu uwzględniliśmy 38 podmiotów. To więcej niż poprzednio, m.in. dlatego, że tym razem postanowiliśmy wziąć pod uwagę także banki, które od lat odmawiają odpowiedzi na pytania zawarte w naszej ankiecie, mimo że zatrudniają łącznie znacznie powyżej 30 tys. osób. Z badań wynika, że w każdym społeczeństwie średnio od 5 do 10 procent populacji to osoby LGBT+. A zatem mówimy o grupie pracowników liczącej nawet 3 tys. osób.

W przypadku tych banków przyjęliśmy, że muszą spełniać przynajmniej w części kryterium niedyskryminowania w zakresie świadczeń zdrowotnych, ubezpieczeniowych i socjalnych. Inna sytuacja byłaby po prostu niezgodna z unijnymi przepisami.

Przeczytajcie także: Ranking wpływowych kobiet rozstrzygnięty.

Przygotowując ankietę, inspirowaliśmy się inicjatywą amerykańskiej fundacji Human Rights Campaign. Organizacja ta przygotowuje i publikuje Corporate Equality Index. Natomiast zastosowane przez nas kryteria uwzględniają polskie realia.

W naszej ankiecie pytamy o świadczenia zdrowotne, ubezpieczeniowe i socjalne. Chodzi o takie benefity, które są̨ osiągalne dla pracowników i ich partnerek lub partnerów na równych prawach bez względu na to, jakiej są̨ płci. Kolejne punkty firma otrzymuje za dobre praktyki, jakie podejmuje w procesie rekrutacji i szkoleń́ pracowników, w tym za:

  • szkolenie dla nowych pracowników zawierające jasny przekaz, że polityka niedyskryminacji dotyczy także tożsamości płciowej i orientacji seksualnej,
  • szkolenie przełożonych obejmujące także zagadnienia tożsamości płciowej i orientacji seksualnej oraz definicje i scenariusze postępowania.

Monitorujemy też ewaluację, działania marketingowe i filantropijne nakierowane na społeczność LGBT+.

Dowiedziono, że tylko w środowiskach uznawanych za bezpieczne i przyjazne osoby LGBT+ decydują̨ się̨ ujawniać́ przed współpracownikami. Dlatego nagradzamy także podmioty, w których istnieje grupa pracownicza LGBT+, najlepiej z odrębnym budżetem pozwalającym na realizację jej celów.

Ranking powstaje w ramach programu Cashless dla równości, który obejmuje także Ranking najbardziej wpływowych kobiet polskiej branży płatniczej. Celem projektu jest całkowita eliminacja dyskryminacji osób LGBT+ w Polsce oraz pełna i bezwarunkowa równość społeczna i zawodowa.

Z Raportem zawierającym ranking można zapoznać się, klikając w poniższy banner:

Partnerami głównymi rankingu są: Mastercard i Visa. Partnerami wspierającymi są: BNP Paribas oraz Uniqa. Ranking został objęty patronatem Karty różnorodności, inicjatywy realizowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies