
W tegorocznym rankingu redakcja uwzględniła 38 instytucji finansowych, najwięcej od początku realizacji projektu Cashless dla równości
To już piąta, jubileuszowa edycja Rankingu instytucji finansowych dbających o równość zawodową i społeczną osób LGBT+. Jest to część projektu Cashless dla równości. Co roku do banków, ubezpieczycieli, organizacji płatniczych, operatorów terminali itp., czyli ogólnie pojętej branży finansowej, wysyłamy ankiety, w których pytamy o działania podejmowane na rzecz pracowników LGBT+, ich partnerek i partnerów oraz całej społeczności w Polsce. Każda dobra praktyka jest nagradzana punktami. Jeśli instytucja spełnia wszystkie kryteria, łącznie może ich otrzymać 100. Punktami nagradzane są tylko te działania firm i korporacji, które dotyczą lokalnych struktur organizacyjnych.
W najnowszej edycji rankingu maksymalną liczbę punktów uzyskało tylko pięć instytucji: BNP Paribas, ING Bank Śląski, Mastercard, PayU oraz UBS. Niewiele zabrakło kilku kolejnym. Po 95 pkt. przyznaliśmy bowiem: nowej w naszym projekcie firmie Kruk, bankowi Santander Consumer oraz mBankowi. W ścisłej czołówce wciąż utrzymuje się Citi z wynikiem 90 pkt.
Wśród ubezpieczycieli prowadzą Nationale Nederlanden, Generali i Uniqa. Listę zamykają duże państwowe banki PKO BP i Pekao z wynikiem 10 pkt. Dołączył do nich Alior.
W tym roku w rankingu uwzględniliśmy 38 podmiotów. To więcej niż poprzednio, m.in. dlatego, że tym razem postanowiliśmy wziąć pod uwagę także banki, które od lat odmawiają odpowiedzi na pytania zawarte w naszej ankiecie, mimo że zatrudniają łącznie znacznie powyżej 30 tys. osób. Z badań wynika, że w każdym społeczeństwie średnio od 5 do 10 procent populacji to osoby LGBT+. A zatem mówimy o grupie pracowników liczącej nawet 3 tys. osób.
W przypadku tych banków przyjęliśmy, że muszą spełniać przynajmniej w części kryterium niedyskryminowania w zakresie świadczeń zdrowotnych, ubezpieczeniowych i socjalnych. Inna sytuacja byłaby po prostu niezgodna z unijnymi przepisami.
Przygotowując ankietę, inspirowaliśmy się inicjatywą amerykańskiej fundacji Human Rights Campaign. Organizacja ta przygotowuje i publikuje Corporate Equality Index. Natomiast zastosowane przez nas kryteria uwzględniają polskie realia.
W naszej ankiecie pytamy o świadczenia zdrowotne, ubezpieczeniowe i socjalne. Chodzi o takie benefity, które są̨ osiągalne dla pracowników i ich partnerek lub partnerów na równych prawach bez względu na to, jakiej są̨ płci. Kolejne punkty firma otrzymuje za dobre praktyki, jakie podejmuje w procesie rekrutacji i szkoleń́ pracowników, w tym za:
Monitorujemy też ewaluację, działania marketingowe i filantropijne nakierowane na społeczność LGBT+.
Dowiedziono, że tylko w środowiskach uznawanych za bezpieczne i przyjazne osoby LGBT+ decydują̨ się̨ ujawniać́ przed współpracownikami. Dlatego nagradzamy także podmioty, w których istnieje grupa pracownicza LGBT+, najlepiej z odrębnym budżetem pozwalającym na realizację jej celów.
Ranking powstaje w ramach programu Cashless dla równości, który obejmuje także Ranking najbardziej wpływowych kobiet polskiej branży płatniczej. Celem projektu jest całkowita eliminacja dyskryminacji osób LGBT+ w Polsce oraz pełna i bezwarunkowa równość społeczna i zawodowa.
Z Raportem zawierającym ranking można zapoznać się, klikając w poniższy banner:
Partnerami głównymi rankingu są: Mastercard i Visa. Partnerami wspierającymi są: BNP Paribas oraz Uniqa. Ranking został objęty patronatem Karty różnorodności, inicjatywy realizowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.