ZTM zakładał budżet na sfinansowanie zamówienia na poziomie 315 mln zł
Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego opublikował w piątek informację z otwarcia ofert na nowy system biletowy. Mimo że w poprzedzającym składanie ofert dialogu konkurencyjnym uczestniczyło pięć podmiotów, ostatecznie swoją ofertę przedstawiła tylko jedna – i to z wyceną przekraczającą zakładany budżet projektu.
Gotowość do zrealizowania zamówienia zgłosiła Mennica Polska, a jego wartość określiła na 348,36 mln zł. Tymczasem kwota przeznaczona przez ZTM na sfinansowanie zamówienia to niecałe 315,5 mln zł.
Swoich ofert nie przedstawiły natomiast francuskie Conduent Business Solutions, brytyjskie Cubic Transportation Systems, konsorcjum, którego liderem jest Mera Serwis, ani konsorcjum, któremu przewodzi Orange Polska. Wcześniej podmioty te złożyły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mającego wyłonić wykonawcę nowego systemu biletowego dla stołecznego transportu publicznego. Mogliście przeczytać o tym w tekście: Kto chętny do budowania nowego systemu biletowego dla Warszawy? ZTM opublikował informację z otwarcia ofert.
Zapytałam warszawski ZTM, jakie dalsze kroki planuje podjąć. W odpowiedzi otrzymanej już po publikacji tego artykułu (stąd jego aktualizacja) czytam, że na tę chwilę ZTM może powiedzieć jedynie tyle, że złożona oferta jest analizowana.
A sam nowy system biletowy – zgodnie z udostępnioną przez ZTM dokumentacją – ma umożliwiać płatności za przejazdy komunikacją za pomocą zbliżeniowej karty płatniczej (smartfona czy smartwatcha), karty miejskiej (w tym także wirtualnej), aplikacji mobilnej (własnej i zewnętrznej), a także biletu papierowego z kodem QR (a nie jak obecnie z paskiem magnetycznym). Pasażerowie będą mogli korzystać z internetowego portalu pasażera i aplikacji mobilnej, gdzie m.in. wygodnie zaplanują podróż, rozliczą opłaty za przejazd i znajdą aktualne informacje o zmianach w komunikacji miejskiej.
Docelowo ma się pojawić też możliwość korzystania z tzw. taryfy przystankowej, a więc płatności za faktycznie przejechany odcinek trasy. System centralny ma dobierać taryfę optymalną dla pasażera, przy uwzględnieniu przejechanej przez niego trasy i wybranych środków transportu. Zamówienie obejmuje nie tylko system, ale także kasowniki, biletomaty, aplikację mobilną, portal klienta, czytniki kontrolerskie itd.
Fot. C. Wars, ZTM