Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Ubezpieczyciele coraz chętniej sprawdzają punkty karne kierowców. Obecnie może to robić 10 towarzystw

Dane pozyskiwane za pośrednictwem UFG ubezpieczyciele wykorzystują, aby bardziej adekwatnie szacować ryzyko i naliczać składkę za polisę

Ubezpieczyciele przy wyliczaniu składki za polisy komunikacyjne coraz częściej korzystają z informacji dotyczących uprawnień i wykroczeń kierowców. Dane te pochodzą z Centralnej Ewidencji Kierowców, a towarzystwa mają do nich dostęp za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. UFG podał, że w minionym roku obsłużył 283 mln takich zapytań.

Przeczytajcie także: Allianz ułatwi umawianie wizyt do lekarzy

Firmy ubezpieczeniowe mogą pozyskiwać informacje o punktach karnych kierowców na mocy przepisów, które weszły w życie w czerwcu 2022 r. W praktyce uzyskanie tych danych wymagało przeprowadzenia odpowiednich integracji oraz zgody ministra cyfryzacji. Obecnie pytać o wykroczenia kierowców może 10 zakładów ubezpieczeń, których łączny udział w rynku przekracza 85 proc.

– W ciągu pierwszych sześciu miesięcy od uruchomienia usługi obsłużyliśmy ponad 49 mln zapytań ze strony ubezpieczycieli o dane z Centralnej Ewidencji Kierowców, w tym ponad 17 mln o uprawnienia i 32 mln zapytań o punkty karne. Natomiast w 2023 roku łączna liczba tych zapytań przekroczyła aż 283 mln, z czego niemal 139 mln zapytań dotyczyło uprawnień, a ponad 144 mln – punktów karnych. To bardzo dynamiczny wzrost – mówi Małgorzata Ślepowrońska, prezeska Funduszu.

Oprócz przekazywania danych z Centralnej Ewidencji Kierowców, UFG pośredniczy także przy danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a więc informacji dotyczących pojazdu, jego wyposażenia czy przebiegu. Takich zapytań UFG obsłużył w minionym roku ponad 288 mln. O tej usłudze ostatnio mówi się coraz więcej, a to w związku z tym, że kolejni pośrednicy zaczynają skracać listę pytań, które zadają klientowi przy zawieraniu umowy. Jest to możliwe właśnie dzięki temu, że ubezpieczyciele współpracujący z pośrednikami nie wymagają już od nich pełnego zestawu danych, a pobierają je z państwowej bazy. O takim kroku poinformowały ostatnio Rankomat i CUK, ale kolejni także nie zasypiają gruszek w popiele, o czym zapewne wkrótce przeczytacie w serwisie cashless.pl.

Przeczytajcie także: Sollers będzie wdrażał Earnixa u ubezpieczycieli

Dane o punktach karnych czy uprawnieniach kierowców to oczywiście tylko jeden z elementów, które mogą być wykorzystywane do wyliczenia składki na poziomie jak najbardziej adekwatnym do ryzyka. Każdy ubezpieczyciel sam decyduje o tym, jakie dane bierze pod uwagę. Standardem rynkowym dla ubezpieczycieli jest odpytywanie bazy Ośrodka Informacji UFG np. o okres posiadania ubezpieczenia OC lub AC a także liczbę ewentualnych zdarzeń z udziałem danej osoby skutkujących wypłatą odszkodowania. W ubiegłym roku takich zapytań obsłużono ok. 1,5 mld.

W bazie OI UFG na koniec minionego roku znajdowały się informacje o 28,5 mln umów ubezpieczenia OC i 7,3 mln umów autocasco. W 2023 r. ubezpieczyciele zaraportowali do Funduszu ponad 1,76 mln szkód z polis komunikacyjnych (972 tys. z OC i 789 tys. z AC). Ubezpieczyciele wypłacili w tym okresie 9,51 mld zł z polis komunikacyjnych OC, o 1,08 mld złotych więcej niż rok wcześniej. Z kolei z ubezpieczeń autocasco wypłacono w 2023 roku ok. 7,06 mld zł. Kwota ta była o 820 mln zł wyższa niż przed rokiem.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies