Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Białystok ułatwia korzystanie ze smart taryfy w komunikacji miejskiej. W pojazdach dołożono 900 nowych czytników

Dostarczone przez firmę Pixel czytniki wykorzystują jeden terminal do odczytu kart płatniczych oraz białostockich kart miejskich i umożliwiają korzystanie z tzw. smart taryfy

Białystok przeprowadził modernizację systemu biletów elektronicznych w komunikacji miejskiej. W rezultacie do pojazdów transportu publicznego trafiło 900 nowych czytników, umożliwiających regulowanie należności za przejazd kartą płatniczą (a także telefonem czy zegarkiem z funkcją płatności) lub kartą miejską oraz korzystanie z tzw. smart taryfy.

Przeczytajcie także: Zdalne zakładanie konta w Nest Banku z mObywatelem

Nowy system biletowy w Białymstoku został uruchomiony już pod koniec 2020 r. Podróżującym białostocką komunikacją miejską umożliwiono opłacanie za przejazd kartą, smartfonem czy smartwatchem, bez konieczności drukowania papierowego biletu, co jest coraz popularniejszym rozwiązaniem w polskich miastach, ale też – co wyróżniło stolicę Podlasia na tle innych organizatorów transportu publicznego – wprowadzono nowy sposób naliczania opłat za wielokrotne przejazdy. Użytkownik korzystający z tzw. smart taryfy rejestruje swoje wejścia i wyjścia z pojazdu, a na koniec dnia system sam wylicza najkorzystniejszą opłatę dla podróżującego. W rezultacie za wielokrotne przejazdy w ciągu całej doby nie zapłaci on więcej niż za 24-godzinny bilet.

Do tej pory z rozwiązania można było korzystać w automatach biletowych zainstalowanych w pojazdach. W każdym z pojazdów znajdowało się jednak tylko jedno takie urządzenie. W ramach modernizacji do 255 biletomatów działających w systemie dołożono 900 czytników, które znajdują się obecnie przy każdym wejściu do pojazdu.

Przeczytajcie także: Trwają prace nad nowym systemem biletowym w Warszawie

Nowe urządzenia to kasowniki NV1, dostarczone przez firmę Pixel. Są wyposażone w terminal, który służy zarówno do odczytu kart płatniczych, jak i kart miejskich. Urządzenie umożliwia korzystanie ze smart taryfy – w takiej sytuacji podróżujący po prostu przykłada do niego kartę przy wejściu i wyjściu do pojazdu, a opłata naliczana jest na koniec doby. Za jego pomocą można też po prostu kupić wybrany przez siebie bilet – użytkownik wskazuje bilet na ekranie urządzenia i reguluje należność kartą płatniczą lub e-portmonetką zapisaną na karcie miejskiej. W trakcie bezczynności na ekranie kasownika może być wyświetlana informacja o aktualnej trasie pojazdu i możliwych przesiadkach.

Za projektem stoją firmy Pixel oraz Beesset. Agentem rozliczeniowym jest bank Pekao, a dostawcą aplikacji płatniczej na terminalach wraz z jej rozszerzeniem o obsługę karty miejskiej jest firma APDU.

Warto wspomnieć, że zamiar wprowadzenia podobnego systemu biletowego do tego funkcjonującego w Białymstoku zdradziła także Warszawa. Zgodnie z udostępnioną przez stołeczny ZTM dokumentacją, nowy system ma umożliwiać płatności za przejazdy komunikacją za pomocą karty płatniczej, smartfona i smartwatcha, a także karty miejskiej. Ma się pojawić też możliwość korzystania z tzw. taryfy przystankowej, a więc płatności za faktycznie przejechany odcinek trasy. System centralny ma dobierać taryfę optymalną dla pasażera, przy uwzględnieniu przejechanej przez niego trasy i wybranych środków transportu. Więcej na ten temat przeczytacie w tekście: Kto chętny do budowania nowego systemu biletowego dla Warszawy? ZTM opublikował informację z otwarcia ofert.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies