Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Plastik trzyma się mocno, ale mobilki zyskują. Już 15 proc. płatności kartami realizowanych jest smartfonami lub zegarkami

W ciągu trzech lat udział płatności mobilnych w transakcjach bezgotówkowych kartami wzrósł trzykrotnie

Jak wynika z wyliczeń cashless.pl, w I kw. bieżącego roku już ponad 15 proc. płatności kartami w Polsce zostało zrealizowanych przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i smartwatche. To niewielki wzrost względem ostatniego kwartału 2022 r. Jednak w porównaniu z I kw. ubiegłego roku udział płatności mobilnych we wszystkich transakcjach kartami w terminalach wzrósł o ok. 3 pkt. proc.

Przeczytajcie także: 12 nowych MIP-ów w rejestrze KNF

Aby wyliczyć opisywany tu wskaźnik, korzystamy z danych Narodowego Banku Polskiego, który publikuje co kwartał liczbę transakcji kartami w terminalach, oraz zbieranych przez cashless.pl statystyk dotyczących liczby zbliżeniowych płatności mobilnych.

Jak wynika z naszych obliczeń, w ciągu trzech ostatnich lat popularność rozwiązań umożliwiających zbliżeniowe płatności mobilne, takie jak Apple Pay czy Google Pay, wzrosła trzykrotnie. W I kw. 2020 r. udział tego rodzaju transakcji we wszystkich płatnościach w terminalach POS wynosił poniżej 5 proc.

Przeczytajcie także: X, czyli Twitter, wchodzi w płatności

Trzeba też pamiętać, że faktyczny udział transakcji Apple Pay, Google Pay i innych "pay"-ów w całej transakcyjności kart musi być jeszcze wyższy, niż wynika to z naszych obliczeń. Część banków wciąż bowiem nie ujawnia swoich statystyk dotyczących płatności mobilnych, co zaniża prezentowany przez nas wskaźnik. Wśród takich instytucji są dwa z największych banków na polskim rynku, czyli ING i PKO BP.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies