Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Kontomatik Pekao Wesub
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Rząd szykuje zmiany w ustawie o usługach płatniczych. By odzyskać pieniądze, klient banku przed sądem będzie musiał udowodnić, że został oszukany

Teraz to bank musi dowodzić, że klient zachował się niefrasobliwie udostępniając swoje dane złodziejom i zwrot pieniędzy się nie należy

Dzisiejszy Dziennik Gazeta Prawna podejmuje temat planowanej nowelizacji Ustawy o usługach płatniczych. Mowa o projekcie, którego nowa wersja pojawiła się kilka dni temu na stronach Rządowego Centrum Legislacji. DGP w swoim artykule koncentruje się na przepisach dotyczących autoryzacji transakcji i uwierzytelnienia klientów bankowości elektronicznej.

Przeczytajcie także: ZBP nie zgadza się z argumentami UOKiK ws. fraudów

Kłopot z tymi pojęciami pojawił się w 2018 r., gdy weszła w życie wcześniejsza nowelizacja ustawy płatniczej, dostosowująca ją do unijnej dyrektywy PSD II. Już wtedy bankowcy podnosili, że przepisy implementowano z błędem. Skutkuje on tym, że jeśli klient przekaże obcej osobie login i hasło do swojego rachunku a następnie zostanie oszukany, to bank musi oddać mu pieniądze do końca następnego dnia. Dopiero później może dowodzić przed sądem, że klient zachował się niefrasobliwie udostępniając swoje dane złodziejom i zwrot pieniędzy się nie należy. Zdaniem bankowców w PSD II nie ma takich regulacji.

Zgodnie z proponowaną zmianą w przypadku wystąpienia transakcji oszukańczej bank będzie musiał tylko wykazać, że w trakcie logowania na rachunek podano prawidłowe hasło i login. Ciężar udowodnienia, że transakcja miała charakter złodziejski i nie była przez niego autoryzowana, będzie spoczywał na kliencie.

Przeczytajcie także: Banki pójdą na wojnę z UOKiK-iem

Natomiast projekt nowelizacji Ustawy o usługach płatniczych zawiera jeszcze kilka innych zmian, ważnych m.in. dla fintechów ubiegających się o wpis do rejestru małych instytucji płatniczych. Wykaz dokumentów, które kandydaci na MIP muszą przedstawić, zostanie rozszerzony np. o opis rozwiązań pozwalających na wykonanie obowiązków wynikających z przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

KATEGORIA
INNI NAPISALI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies