Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Rząd szykuje zmiany w ustawie o usługach płatniczych. By odzyskać pieniądze, klient banku przed sądem będzie musiał udowodnić, że został oszukany

Teraz to bank musi dowodzić, że klient zachował się niefrasobliwie udostępniając swoje dane złodziejom i zwrot pieniędzy się nie należy

Dzisiejszy Dziennik Gazeta Prawna podejmuje temat planowanej nowelizacji Ustawy o usługach płatniczych. Mowa o projekcie, którego nowa wersja pojawiła się kilka dni temu na stronach Rządowego Centrum Legislacji. DGP w swoim artykule koncentruje się na przepisach dotyczących autoryzacji transakcji i uwierzytelnienia klientów bankowości elektronicznej.

Przeczytajcie także: ZBP nie zgadza się z argumentami UOKiK ws. fraudów

Kłopot z tymi pojęciami pojawił się w 2018 r., gdy weszła w życie wcześniejsza nowelizacja ustawy płatniczej, dostosowująca ją do unijnej dyrektywy PSD II. Już wtedy bankowcy podnosili, że przepisy implementowano z błędem. Skutkuje on tym, że jeśli klient przekaże obcej osobie login i hasło do swojego rachunku a następnie zostanie oszukany, to bank musi oddać mu pieniądze do końca następnego dnia. Dopiero później może dowodzić przed sądem, że klient zachował się niefrasobliwie udostępniając swoje dane złodziejom i zwrot pieniędzy się nie należy. Zdaniem bankowców w PSD II nie ma takich regulacji.

Zgodnie z proponowaną zmianą w przypadku wystąpienia transakcji oszukańczej bank będzie musiał tylko wykazać, że w trakcie logowania na rachunek podano prawidłowe hasło i login. Ciężar udowodnienia, że transakcja miała charakter złodziejski i nie była przez niego autoryzowana, będzie spoczywał na kliencie.

Przeczytajcie także: Banki pójdą na wojnę z UOKiK-iem

Natomiast projekt nowelizacji Ustawy o usługach płatniczych zawiera jeszcze kilka innych zmian, ważnych m.in. dla fintechów ubiegających się o wpis do rejestru małych instytucji płatniczych. Wykaz dokumentów, które kandydaci na MIP muszą przedstawić, zostanie rozszerzony np. o opis rozwiązań pozwalających na wykonanie obowiązków wynikających z przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

KATEGORIA
INNI NAPISALI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies