Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Operator Blika: inflacja i wojna wpłynęły na decyzje zakupowe. Wciąż daje o sobie znać pandemia

Najdotkliwiej kryzys odczuła branża rozrywki. Wybuch wojny zniechęcił do kupowania biletów na koncerty i do kin

Operator Blika podzielił się danymi transakcyjnymi z pierwszego półrocza 2022 roku. Wynika z nich, że na decyzje zakupowe w sieci wciąż wpływ miała pandemia, jednocześnie dawała o sobie znać rosnąca inflacja. Pierwsze dwa kwartały upłynęły też pod znakiem wojny w Ukrainie.

Przeczytajcie także: Santander uruchomił porównywarkę ubezpieczeń komunikacyjnych

W poszczególnych kategoriach zakupowych w minionych miesiącach dało się zaobserwować dużą zmienność sprzedaży. Najdotkliwiej kryzys odczuła branża rozrywki. Część klientów przestała kupować bilety do kin, parków rozrywki czy na koncerty. W efekcie w marcu odnotowano w tej kategorii o 16 proc. mniej transakcji niż w lutym. W przypadku serwisów streamingowych i platform z grami ten spadek wyniósł 7 proc. W kwietniu sytuacja zaczęła jednak wracać do normy: Blik zanotował wówczas wzrost o 20 proc. transakcji na platformach i w terminalach, umożliwiających zakup biletów na festiwale czy mecze.

Spadek transakcji (także o 16 proc.) w lutym zanotowała też branża mody. Kolejny miesiąc był już znacznie lepszy: porównując marzec do lutego liczba płatności Blikiem za odzież i obuwie wzrosła o 27 proc. Wzrosty zanotowano także w kolejnych miesiącach, co należy łączyć z początkiem sezonu wiosennego i wymianą odzieży. Z kolei w czerwcu dobra koniunktura utrzymała się za sprawą wyprzedaży sezonowych.

Przeczytajcie także: Credit Agricole wyłącza aplikację mobilną pierwszej generacji

Liczba wpłat na cele charytatywne spadła w lutym o 10 proc., gdy porówna się je ze styczniowymi wynikami. Trzeba mieć jednak na uwadze, że to właśnie w styczniu liczba wpłat Blikiem na akcje dobroczynne osiąga najwyższy wynik. Już w marcu widać było wzrost liczby przelewów na rzecz różnych fundacji.

Na początku roku spadła też liczba rozliczeń w sieciach drogerii oraz aptek (o 10 proc.). Trend ten odwrócił się wiosną – w maju liczba rozliczeń za kosmetyki i leki zwiększyła się o 11 proc. w porównaniu do kwietnia. Wpływ na to miał m.in. napływ obywateli ukraińskich. Z kolei w zakupach spożywczych online zanotowano w kwietniu spadek liczby transakcji (o 13 proc. względem marca). Podobnie wyglądało to w przypadku platform oferujących jedzenie na wynos. Z jednej strony wpływ na to miała sytuacja pandemiczna (1 marca zniesiono część wprowadzonych obostrzeń), z drugiej strony pogoda, która zachęcała do odwiedzania restauracji.

Przeczytajcie także: Payback wprowadza w Polsce Payback Pay

Zniesienie na początku marca niektórych obostrzeń a później obowiązku odbywania kwarantanny po przekroczeniu granicy, wpłynęły na wzrost zainteresowania konsumentów podróżami oraz przemieszczania się środkami komunikacji publicznej. W marcu operator Blika odnotował niemal 40 proc. więcej płatności za bilety miejskie, kolejowe i lotnicze niż w lutym. W kolejnych miesiącach Polacy nadal chętnie płacili za usługi transportowe, ale wzrost nie był już tak dynamiczny.

Na koniec warto zaznaczyć, że internauci coraz chętniej płacą w sieci Blikiem za rachunki, co także jest efektem pandemii. W marcu takich transakcji było o 13 proc. więcej niż w lutym. Konsumenci płacą w ten sposób za internet, telefon, prąd czy gaz. Z rozwiązania tego korzystają nawet osoby mniej chętnie sięgające po nowinki w zakresie płatności. W efekcie coraz więcej serwisów umożliwia płacenie za swoje usługi w ten sposób.

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies