Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Jak powinna wyglądać wideoweryfikacja w bankach? Nowe stanowisko KNF

Nadzór wyjaśnia w opublikowanym właśnie stanowisku, w jaki sposób przeprowadzana powinna być wideoweryfikcja klientów instytucjonalnych i firmowych

Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała stanowisko w zakresie wideoweryfikacji klientów instytucjonalnych i firmowych (dokument dotyczący klientów indywidualnych pojawił się kilka lat temu). Zawiera ono listę dobrych praktyk wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Powinny one znaleźć zastosowanie w procesach dostępnych w ofercie instytucji nadzorowanych, a więc np. banków czy ubezpieczycieli.

Przeczytajcie także: Allegro może przejąć Mall Group i WE|DO

KNF wyjaśnia w swoim komunikacie, że w procesie wideoweryfikacji np. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (a także osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej), należy wykorzystać dokumenty zawierające aktualne dane z właściwego rejestru. Są to KRS, CEIDG oraz m.in. REGON, NIP, umowa spółki, zaświadczenia ZUS i US. Dodatkowym środkiem bezpieczeństwa może być przelew weryfikacyjny z rachunku klienta prowadzonego w innej instytucji. KNF podkreśla jednak, że jest to działanie pomocnicze.

Z opublikowanego stanowiska wynika, że podczas wideorozmowy bank zobowiązany jest przeprowadzić obserwację klienta, ale też przedstawianych przez niego dokumentów. Musi się też upewnić, że te ostatnie nie zostały sfałszowane. Istotne będzie także wzięcie pod uwagę czynników behawioralnych i upewnienie się, że klient nie jest pod wpływem środków odurzających, że działa samodzielnie i jest świadomy prowadzonego procesu.

Przeczytajcie także: Mastercard i Visa dołączają do sankcji przeciwko Rosji

Z dokumentu wynika także, że wprowadzenie rozwiązań w zakresie wideoweryfikacji powinno być poprzedzone analizą ryzyka oraz opiniowaniem i konsultacjami w aspekcie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Procedura wideoweryfikacji musi być jasno ustalona i zawierać m.in. wymogi sprzętowe po stronie klienta, warunki odmowy nawiązania relacji z klientem czy wymogi bieżącego monitorowania klientów pozyskanych w ten sposób.

Podmiot weryfikujący ma obowiązek przechowywać kopie dokumentów i informacji uzyskanych w procesie weryfikacyjnym przez pięć lat od dnia zakończenia stosunków gospodarczych w klientem. Wytyczne KNF dotyczące wideoweryfikacji znajdziecie w tym miejscu.

Proces wideoweryfikacji, który pozwala zakładać rachunki na odległość, zyskał na znaczeniu za sprawą pandemii oraz związanych z nią ograniczeń. Rozwiązania tego typu były stosowane wcześniej, ale upowszechniły się w 2020 roku.

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies