Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
KNF a wideoweryfikacja. Nadzór pokazuje dobre praktyki w stosowaniu tego rozwiązania

Wideoweryfikacja pozwala na zdalne zakładanie rachunków bankowych nowym klientom

Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała komunikat na temat tzw. wideoweryfikacji. To proces umożliwiający nowym klientom zakładanie rachunków na odległość. Potwierdzenie tożsamości osoby otwierającej konto odbywa się w trakcie wideorozmowy. Zwykle podczas takiej sesji doradca banku prosi klienta o pokazanie do kamery twarzy oraz dowodu osobistego pod różnymi kątami. To pozwala zidentyfikować starającego się o nowy rachunek.

Przeczytajcie także: Oto co KNF myśli o wideoweryfikacji

Jako pierwsze na polskim rynku wideoweryfikację do otwierania nowych kont zastosowały Alior i Inbank. Później proces ten wdrożyły m.in. Santander, mBank a niedawno także Pekao. Zakładam, że wszystkie one konsultowały możliwość wprowadzenia tej usługi z nadzorem. KNF informował też o swoim podejściu do tego rozwiązania m.in. w odpowiedzi na pytania Cashless w tej sprawie. Tekst na ten temat możecie znaleźć tutaj. Dotychczas brakowało jednak oficjalnych wytycznych w sprawie wideoweryfikacji. Aż do teraz.

KNF pisze w dzisiejszym stanowisku, że stosowanie wideoweryfikcji powinno być zgodne ze standardami Rekomendacji D dotyczącej zarządzania obszarami technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego w bankach oraz ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Z pisma KNF wynika ponadto, że w trakcie wideoweryfikacji tożsamość klientów powinna być potwierdzona za pomocą co najmniej dwóch różnych dokumentów, np. dowodu osobistego i prawa jazdy. Adres może zostać dodatkowo potwierdzony np. za pomocą rachunków za media wystawionych na nazwisko składajacego wniosek. Do potwierdzenia zgodności danych wykorzystany może być też przelew z innego banku, ale instrument też może być stosowany tylko pomocniczo.

Przeczytajcie także: Santander udostępnił produkcyjne API

KNF pisze ponadto, że bank może uzyskiwać dostęp do materiałów weryfikacyjnych za pomocą wideorozmowy z udziałem pracownika banku. Ten w trakcie rozmowy powinien upewnić się, że materiały weryfikacyjne nie zostały sfałszowane, porównać fotografię w dokumencie tożsamości z osobą, z którą rozmawia oraz sprawdzić klienta w wiarygodnych bazach danych. Nadzór dopuszcza też automatyczną wideoweryfikację, ale wymaga, aby przynajmniej część wniosków składanych w ten sposób była dodatkowo sprawdzana przez pracownika banku.

Nadzór opisuje też proces wideoweryfikacji. Według niego więc klient w trakcie tego procesu powinien m.in. okazać dowód osobisty do kamery pod wieloma kątami z obu stron, jego krawędź, a także wykonać własne zdjęcie najlepiej bez okularów. Porównanie fotografii powinno odbyć się przy wykorzystaniu narzędzi biometrycznych. Klient w trakcie wideoweryfikacji powinien także przekazać numer telefonu, na który zostanie wysłany kod, jaki następnie powinien zostać przekazany konsultantowi. Zapis całej rozmowy powinien trafić do archiwum banku jako materiał dowodowy. Wytyczne KNF dotyczące wideoweryfikacji dostępne są tutaj.

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies