Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Jak założyć własny fintech płatniczy? Krótki poradnik rynkowego praktyka

Jeśli macie ciekawy pomysł na biznes płatniczy, a nie wiecie od czego zacząć, by na tej bazie stworzyć własny fintech, tu znajdziecie kilka porad, które mogą Wam ułatwić pierwsze kroki

Finansowanie

Nie bójcie się skorzystać z finansowania zewnętrznego – funduszy, aniołów biznesu czy inwestorów indywidualnych. Pamiętajcie jednak, aby w umowie inwestorskiej zabezpieczyć interesy i uprawnienia założycieli, a także wynegocjować odpowiedni pakiet premii dla kluczowych osób. Fundusze inwestycyjne chętnie podchodzą do tzw. opcji ESOP (Employee Stock Option Plan) – sukces fintechu i jego menadżerów to także sukces funduszy. Pamiętajcie, że podczas postępowania licencyjnego czy podczas zakładania konta w banku będziecie musieli przedstawić dokładną strukturę właścicieli oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych.

Forma działalności

Wybierzcie odpowiednią formę działalności. Profesjonalny fundusz nie zainwestuje w jednoosobową działalność gospodarczą czy spółkę cywilną. Kilka lat temu świadczenie usług płatniczych możliwe było jedynie przez spółki akcyjne, jednak po nowelizacji ustawy o usługach płatniczych usługi płatnicze (w tym w charakterze krajowej instytucji płatniczej) świadczone mogą być także przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, co jest zdecydowanie tańsze.

Rodzaje licencji, przepisy (nie tylko w zakresie usług płatniczych), wymagane kapitały

Pamiętajcie, że świadczenie usług płatniczych wymaga zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) lub wpisu do właściwego rejestru instytucji płatniczych. Określcie skalę, rodzaj oraz miejsce świadczenia działalności, a następnie wybierzcie kancelarię prawną, która pomoże Wam w opracowaniu odpowiedniego wniosku.

Przeczytajcie także: Liczba terminali w Polsce przekracza już 1,1 mln

Rozważcie wystartowanie jako mała instytucja płatnicza (MIP), a dopiero później złożenie do KNF wniosku o status krajowej instytucji płatniczej. Uzyskanie statusu KIP to długi proces, wymagający wyższego kapitału zakładowego, większego zaangażowania prawnego i trwający co najmniej około 9-12 miesięcy, a niejednokrotnie dłużej. Wpis do rejestru MIP pozwoli szybciej trafić z ofertą do klientów i weryfikację pomysłu przez rynek. Pamiętajcie jednak o ograniczeniach MIP, w tym geograficznych (może świadczyć swoje usługi jedynie na terenie Polski) czy limitach transakcji (przechowywanie środków użytkowników poniżej 2 tys. euro, średniomiesięczny wolumen transakcji na poziomie 1,5 mln euro).

Realny biznesplan

Pamiętajcie, że więksi partnerzy mogą nie być w stanie dopasować się do harmonogramu, który bez problemu zrealizuje zwinny fintech, ale już nie bank czy korporacja. Przygotujcie się, że proces, który po swojej stronie planujecie na trzy miesiące, po stronie dużej korporacji potrwa zdecydowanie dłużej. Być może na poziomie biznesowym osiągniecie szybkie porozumienie z inwestorem, ale nie zapomnijcie o ścieżkach akceptacji czy zaangażowaniu kilku komórek, których zasoby planowane są z wyprzedzeniem i zgodnie z priorytetami korporacji.

Przeczytajcie także: Curve Pay już dostępne w Polsce

Pamiętajcie, aby mieć odpowiedni "zapas finansowania" na takie sytuacje. Założyciel fintechu może chcieć pracować dla idei, ale Wasi pracownicy lub dostawcy nie podejdą optymistycznie do propozycji pracy przez kilka miesięcy bez wynagrodzenia. Wasz biznesplan będzie przedmiotem oceny nie tylko inwestorów, ale także podmiotu wyrażającego zgodę na Waszą działalność płatniczą czy nawet partnera biznesowego.

Usługi na start

Określ dokładnie, co jest Wam potrzebne na start. Każda instytucja rozwija z czasem swoje usługi. Sprecyzujcie, z jakimi usługami chcecie wystartować, a które mogą być "dowiezione" później. Pamiętajcie jednak o określeniu usług, których brak może zdyskwalifikować Waszą ofertę już na starcie (jak np. brak akceptacji płatności kartami w bramce płatniczej).

Oprogramowanie, system

Zdefiniujcie jakie usługi chceckie świadczyć i jakie funkcje musi mieć Wasze oprogramowanie – zarówno z punktu widzenia „zewnętrznego”, jak i Waszych potrzeb. Zastanówcie się czy na pewno chcecie tworzyć od podstaw własny system. Z pewnością będziecie musieli poświęcić na to co najmniej kilkanaście miesięcy pracy pokaźnego zespołu IT. Na rynku obecne są firmy, które udostępniają oprogramowanie dla firm płatniczych w modelu „White Label”. Korzystanie z gotowych rozwiązań, jednak spersonalizowanych dla Waszej firmy, pozwoli na szybkie wystartowanie z usługami, a koszt takiego rozwiązania będzie zdecydowanie niższy niż własny development. Nie zapomnijcie, że oprogramowanie musi być rozwijane oraz aktualizowane: nie możecie np. zaplanować administratorów, projektantów czy analityków systemu jedynie na czas wdrożenia.

Drobne, acz ważne sprawy

Prowadzenie działalności finansowej dla klientów to nie tylko serwis związany z usługami płatniczymi. Nie zapomnijcie o obsłudze klienta i reklamacji oraz usługach dodanych, ale także o tak elementarnych sprawach jak firmowa obsługa kadrowo-płacowa, koszty mediów, konto w banku. Do prowadzenia fintechu nie wystarczy wizjoner, należy zadbać także o sprawy przyziemne. Musicie także pamiętać o ciągłej zgodności prawnej, co w otoczeniu zmieniających się przepisów, nowych rekomendacji czy wymogów nie jest proste. Rozważcie wstąpienie do organizacji branżowej skupiającej podmioty rynku finansowego, dzięki której będziecie mieli informacje o nowych wymogach, zmianach prawnych, rozporządzeniach, obowiązkach czy przykładowe dokumenty. Organizacją taką jest Polska Organizacja Niebankowych Instytucji Płatności, która zrzesza 30 największych dostawców usług płatniczych w Polsce.

Fot. raisin.co.uk

KATEGORIA
FELIETONY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
Andrzej Poniński
Prezes Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji Płatności
Aktywny od:03.10.2021 · Dodał(a): 1 artykuł

Inne artykuły tego autora

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies