Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Problemy z nowym systemem biletowym we Wrocławiu. Mennica Polska wyjaśnia przyczyny

Blokowanie kasoterminali przez Google Pay czy niemożność zapłaty za przejazd wybranymi kartami to tylko niektóre problemy, o jakich po starcie nowego systemu biletowego we Wrocławiu donieśli czytelnicy Cashless. Operator rozwiązania tłumaczy skąd te niedociągnięcia

Jeden z najnowocześniejszych obecnie systemów płatności za przejazdy komunikacją miejską w Europie wystartował 8 marca we Wrocławiu. Rozwiązanie polega na tym, że w kasoterminalach zainstalowanych we wszystkich autobusach i tramwajach przy pomocy dowolnej karty zbliżeniowej Mastercarda i Visy bądź płatności zbliżeniowych można kupić dowolny bilet. Przy tym nie otrzymacie go w wersji papierowej. W razie kontroli kartę lub smartfon, którymi zapłaciło się za przejazd, wystarczy zbliżyć do urządzenia kontrolerskiego.

Wdrożenie systemu nie obyło się jednak bez problemów, o czym w komentarzach pod tekstami na temat wrocławskiego projektu oraz w mejlach donieśli czytelnicy Cashless. Najważniejsze z nich to kłopoty w korzystaniu z dotychczasowych kart miejskich Urbancard, blokowanie kasoterminali przy próbie płatności za pomocą Google Pay, niemożność zapłaty za bilet kartami mBanku czy podwójne księgowanie płatności za bilety.

O wyjaśnienie przyczyn oraz wskazanie terminu wprowadzenia niezbędnych poprawek do systemu poprosiłem kilka dni temu jego operatora, czyli Mennicę Polską. Dziś dostałem wreszcie odpowiedź, więc spieszę Wam donieść, jak to wygląda z perspektywy tej spółki. To ważne o tyle, że pojawiły się pogłoski, iż o możliwości wystąpienia części problemów firma wiedziała już przed startem systemu. Mowa tu np. o blokowaniu kasoterminali przez Google Pay. Biuro prasowe Mennicy Polskiej informację tę dementuje i podkreśla, że większość kłopotów to tzw. choroby wieku dziecięcego, których nie dało się przewidzieć przed uruchomieniem systemu.

Przeczytajcie także: Terminal na poczcie nie tylko od eService

Jednym z nich są właśnie problemu z Google Pay. – Zidentyfikowaliśmy je dla określonych typów telefonów. W chwili obecnej pracujemy nad rozwiązaniem tej kwestii. Nawiązaliśmy kontakt z firmą Google i wspólnie weryfikujemy poprawność działania aplikacji zainstalowanej w kasoterminalach – tłumaczy Karolina Mystek z biura prasowego Mennicy.

Przedstawicielka spółki wyjaśnia także skąd wzięły się problemy z kartami Urbancard. Jak mówi, obecnie bilety okresowe są rejestrowane w systemie centralnym i są dostępne online np. podczas kontroli biletowej. Karta przestała być zatem nośnikiem biletu okresowego, a stała się nośnikiem informacji o posiadanym bilecie zapisanym w systemie centralnym. – Pojawiające się sygnały od pasażerów, że w automatach biletowych nie można zakodować biletów okresowych kupionych przez internet są prawdziwe. W urządzeniach tych nie przewidziano bowiem funkcji kodowania biletów na kartach Urbancard kupionych przez stronę internetową – tłumaczy Karolina Mystek.

Potwierdza też, iż część klientów mBanku może nie zapłacić swoimi kartami za przejazdy komunikacją miejską we Wrocławiu. – Problem ten nie dotyczył jednak całej populacji kart tego wydawcy a jedynie pewnej części. Powinniśmy go rozwiązać w najbliższym czasie podobnie jak problemy z Google Pay – deklaruje przedstawicielka Mennicy Polskiej.

Przeczytajcie także: Karta wielowalutowa oparta o blockchain?

Jeśli chodzi o skargi czytelników Cashless na podwójne księgowanie płatności za bilety, Mennica tłumaczy, że od momentu wdrożenia nowego systemu biletowego nie wpłynęła do niej ani jedna reklamacja w tej sprawie. – Mieliśmy natomiast do czynienia z sytuacjami, w których pasażerowie przyzwyczajeni do poprzednich biletomatów kupowali kilka biletów na zapas, co w nowych urządzeniach nie jest możliwe. W takich sytuacjach zwracamy pasażerom pieniądze za nadmiarowo kupione bilety – mówi Karolina Mystek. Podkreśla jednak, że sytuacje te miały miejsce tylko w ciągu pierwszych dni funkcjonowania systemu i obecnie już się nie zdarzają.

Przedstawicielka operatora wrocławskiego systemu biletowego zapewnia także, że poza tymi problemami działa on prawidłowo. Dowodem na to mają być statystyki, z których wynika, że obecnie liczba sprzedawanych w pojazdach biletów nie odbiega od średniej sprzedaży dla czasu sprzed startu nowego systemu.

Przy okazji warto uspokoić podróżujących wrocławską komunikacją. Pojawiły się bowiem plotki, że istnieje możliwość kradzieży pieniędzy z kart przy pomocy czytników znajdujących się w rękach fałszywych kontrolerów biletów. – Jedynym urządzeniem, które pozwala pobrać środki z karty płatniczej jest terminal podpięty do sieci płatności, która bezpiecznie łączy to urządzenie z kontem bankowym. Podłączenie takiego terminala do sieci płatności wymaga od sprzedawcy podpisania stosownej umowy z agentem rozliczeniowym. Zanim taka umowa zostanie podpisana, sprzedawca zostaje gruntownie sprawdzony przez agenta rozliczeniowego – wyjaśnia Kamila Kaliszyk z warszawskiego biura Mastercarda.

Przeczytajcie także: Gadu-Gadu wraca do Polski

Jej zdaniem nawet jeżeli ktoś hipotetycznie podjąłby się tego obarczonego dużym ryzykiem nielegalnego przedsięwzięcia, musiałby ponieść znaczne koszty finansowe oraz poddać się szczegółowym procedurom weryfikacyjnym związanym z typem i celem działalności. – Ponadto w przypadku próby dokonania jakiegokolwiek oszustwa za pomocą terminala, transakcję taką bardzo łatwo jest wyśledzić – podkreśla Kamila Kaliszyk.

Mennica Polska wdrożyła system biletowy we Wrocławiu przy współpracy z firmą First Data będącą agentem rozliczeniowym i procesorem płatności. System wykorzystuje też technologię Mastercarda i Visy umożliwiającą zakup i kontrolę biletów przy użyciu kart zbliżeniowych. Rozwiązanie płatnicze do kasowników akceptujących karty zbliżeniowe dostarczyła firma Centreo. Więcej na temat rozwiązań i działania systemy znajdziecie tutaj. Jeżeli zaś spotkała Was jeszcze jakaś inna przygoda podczas korzystania z wrocławskiego systemu biletowego, dajcie znać w komentarzu pod tekstem lub napiszcie e-mail na adres kontakt@cashless.pl.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies