Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
AKTUALIZACJA (OST. AKAPIT)
Santander wprowadza nowe zasady komunikacji z klientami. Będzie rozsyłał aktywne linki w SMS-ach i mailach

Santander z góry zastrzega jednak, że nie bądą one prowadzić do strony logowania na rachunki

Santander poinformował dzisiaj, że niebawem w SMS-ach i mailach wysyłanych do klientów będzie umieszczał aktywne linki. Instytucja zapewnia, że zawsze będą one przenosić bezpośrednio z wiadomości na jej stronę internetową. Bank utrzymuje też, że w ten sposób ułatwi i przyspieszy dostarczanie informacji. I chociaż tłumaczy, w jaki sposób będzie wysyłać linki oraz jak ustrzec się zagrożeń, pozostaje pytanie o bezpieczeństwo takich rozwiązań.

Przeczytajcie także: W Krakowie za parkowanie można płacić już sześcioma aplikacjami

Instytucja w krótkim komunikacie wyjaśnia, że maile zawsze będzie wysyłać z domeny santander.pl lub santanderbankpolska.pl. Z kolei SMS-y będą pochodzić z bramki z nadpisem SAN_PL. Bank zaznacza, że nigdy nie poprosi adresatów komunikatów o podanie hasła, danych do logowania czy danych kart płatniczych. Nie zamieści też linków do stron, na których takie dane trzeba wpisać. Santander nie będzie stosował linków w formie skróconej, nie ukryje ich też pod słowami kluczowymi.

Wydaje się, że bank klarownie wyjaśnia, w jaki sposób będzie przesyłał linki, zaznacza także, że w razie wątpliwości klient powinien skontaktować się z jego infolinią, by wykluczyć ewentualne próby oszustwa. Pojawia się jednak pytanie o cel tych zmian i ich ewentualne konsekwencje – przestępcy prędzej czy później spróbują zrobić użytek z faktu wdrożenia tych nowości. O komentarz w tej sprawie, cel zmian i ewentualne przeciwdziałanie atakom poprosiłem biuro prasowe Santandera. Zaktualizuję tekst, gdy tylko otrzymam odpowiedź.

Przeczytajcie także: Nowa marka mPOS-ów na polskim rynku

W serwisie cashless.pl mogliście wielokrotnie przeczytać o atakach phishingowych, w których przestępcy wykorzystują nieuwagę klientów. Złodzieje załączają w swoich szeroko dystrybuowanych wiadomościach linki do fałszywych stron logowania na rachunki. Klienci, logując się na nich, tracą kontrolę nad swoimi finansami. Stąd większość banków zastrzega, że nigdy nie prosi o podawanie loginów i haseł na stronach podlinkowanych do wiadomości e-mail lub SMS.

Wyjątkiem jest tu Citi Handlowy, który taką praktykę stosuje i wielokrotnie był za to krytykowany, a stosowane przez niego procedury utrudniają klientom obronę przed phishingiem. W maju ubiegłego roku bank opublikował ostrzeżenie przed oszustami podszywającymi się pod tę instytucję. Przestępcy rozsyłali fałszywe maile, w których informowali o nowym sposobie logowania na konto klienta czy uaktualnieniu kontroli bezpieczeństwa. Odbiorca był zachęcany do kliknięcia w link, a ten prowadził do strony, która mogła spowodować przechwycenie danych osobowych oraz tych do logowania w bankowości elektronicznej.

AKTUALIZACJA

Po publikacji artykułu otrzymałem komentarz z Santandera, przygotowany przez Ireneusza Tarnowskiego z departamentu cyberbezpieczeństwa tej instytucji.

"Analiza zagrożeń pokazała nam, że możemy wprowadzić taką zmianę. Uznaliśmy, iż zasadniczo nie wpłynie to na działania przestępców, którzy obecnie śmiało wysyłają korespondencję z linkami, podszywają się pod różne instytucje i firmy. Natomiast my chcemy pokazywać pewne zasady, że linki z banku mogą być bezpieczne, jak również edukować w tym zakresie. Pokazaliśmy reguły – jak takie linki powinny być skonstruowane. Chcemy pokazywać klientom, na co uważać (np. skrócone linki, których nie będziemy wysyłać) i nauczyć ich, jak wygląda komunikacja z banku, jak takie linki są wysyłane. Co najważniejsze, i o tym jasno będziemy mówić, linki z banku mają tylko charakter informacyjny – a to znaczy, że nigdy nie będą prowadzić do serwisów wymagających logowania i podawania wrażliwych danych".

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies