Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Zdalne otwieranie rachunków osobistych to już standard. Oto 12 banków z Polski, w których można to zrobić przez apkę lub komputer

Usługa jest szczególnie potrzebna w okresie pandemii, gdy możliwość zakładania kont w oddziałach jest ograniczona

Możliwość otwierania rachunków bankowych przez aplikacje mobilne czy strony internetowe pojawiła się na polskim rynku już kilka lat temu. Początkowo usługa nie cieszyła się zbyt wielką popularnością, a i instytucje nie miały serca do szybkiego rozwijania jej, na co wpływ mogły mieć na przykład wymagające warunki stawiane przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Przeczytajcie także: PKO BP zwiększa zakres otwartej bankowości

Pierwsze doświadczenia banków ze zdalnym zakładaniem rachunków pokazały też, że klienci bardziej preferują proces w pełni automatyczny, w trakcie którego wszystkie czynności wykonuje się bez konieczności połączenia z doradcą banku. Stąd prawdopodobnie część instytucji, jak mBank czy Alior po udostępnieniu procesów z wykorzystaniem wideorozmowy zdecydowały o unowocześnieniu swoich usług i wprowadziły rozwiązania z weryfikacją przez selfie.

Przeczytajcie także: Alerty BIK dla klientów ING Banku Śląskiego

Pandemia koronowirusa pokazała, jak ważne dla funkcjonowania instytucji w okresie zagrożenia epidemicznego jest posiadanie nowoczesnego systemu zdalnej akwizycji klientów. Banki, które do tej pory nie miały oferty w tym zakresie, musiały szybko nadrobić dystans dzielący je od konkurencji. W tym roku możliwość zdalnego otwierania kont wprowadziły m.in. ING, Millennium, BNP Paribas, PKO BP czy Citi Handlowy. Część z tych instytucji zrobiła to własnymi siłami, inne przy wsparciu zewnętrznych podmiotów, takich jak np. Identt czy Onfido. Poniżej lista banków, w których konto możecie założyć i aktywować bez wychodzenia z domu.

Alior

Alior był jednym z pierwszych banków na polskim rynku, który wiosną 2017 r. umożliwił nowym klientom otwieranie rachunków za pomocą wideoweryfikacji. Natomiast w tym roku udostępniono klientom możliwość zakładania kont przez aplikację mobilną. W pełni automatyczne rozwiązanie jest dostępne dla użytkowników urządzeń z dwoma najważniejszymi systemami operacyjnymi. Wdrożenie przeprowadzono przy współpracy z firmą Onfido.

BNP Paribas

BNP Paribas wprowadził możliwość zakładania rachunków przez aplikację mobilną GOmobile kilka miesięcy temu. Aby skorzystać z tej innowacji, należy zainstalować apkę na smartfonie i złożyć wniosek o nowe konto. W trakcie procesu należy zeskanować aparatem telefonu swój dowód osobisty i wykonać kilka krótkich nagrań twarzy. BNP Paribas wykorzystuje w oferowanym przez siebie procesie narzędzia opracowane przez spółkę Autenti.

Citi Handlowy

Bank oferuje możliwość otwierania rachunków zdalnie przez aplikację mobilną na urządzeniach z dwoma najważniejszymi systemami operacyjnymi. Proces jest w pełni automatyczny, ale w razie potrzeby klient w jego trakcie może połączyć się z doradcą banku.

Credit Agricole

Credit Agricole umożliwia zdalne zakładanie rachunków przez aplikację mobilną "CA24 Otwórz Konto". Apka została udostępniona w grudniu ubiegłego roku. W przyszłości ma zostać zintegrowana z bankowością mobilną Credit Agricole. Aplikacja "CA24 Otwórz Konto" weryfikuje tożsamość klienta za pomocą biometrii twarzy (zdjęcie dowodu, zdjęcie twarzy klienta) oraz sprawdza autentyczność dowodu osobistego. Cały proces otwarcia rachunku wraz z podpisaniem elektronicznie niezbędnych dokumentów trwa maksymalnie kilkanaście minut.

Getin

Getin, podobnie jak kilka konkurencyjnych banków, proces zdalnego otwierania rachunku wdrożył przy współpracy z wrocławskim fintechem Identt. Getin pozwala otwierać konta przez aplikację mobilną w sposób całkowicie automatyczny. Rozwiązanie działa zarówno na urządzeniach z Androidem jak i iOS.

ING

Bank Śląski wprowadził możliwość zakładania rachunków przez aplikację mobilną na początku kwietnia 2020 r. Podobnie jak u większości konkurencji tak i w ING zdalna identyfikacja klienta jest oparta o metody biometryczne. W głównej mierze polega na porównywaniu rysów twarzy z tymi widniejącymi na fotografii w dowodzie tożsamości. Aby skorzystać z usługi, należy pokazać do kamery telefonu obie strony swojego dowodu osobistego, a następnie podczas "selfie" wykonać kilka ruchów głową.

mBank

Obecny teraz w aplikacji mBanku proces zakładania nowych rachunków przy wykorzystaniu selfie to drugie podejście tej instytucji do zdalnej aktywacji kont. Wcześniej instytucja oferowała już proces przy wykorzystaniu połączenia z doradcą. Obecnie wszystkie czynności klient wykonuje samodzielnie. mBank opracował swoją usługę samodzielnie i wprowadził do aplikacji działającej na urządzeniach z dwoma najważniejszymi systemami operacyjnymi.

Millennium

Również Millennium należy do tych banków, które umożliwiły zdalne zakładanie rachunków przez swoją aplikację mobilną w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Przyspieszenie wdrożenia ma oczywiście związek z wybuchem pandemii koronawirusa. W przypadku Millennium aby założyć konto przez smartfona, nie trzeba instalować aplikacji. Wystarczy na telefonie uruchomić internetowy wniosek, dostępny na stronie banku. Następnie w trakcie jego wypełniania należy wykonać kilka zdjęć dowodu osobistego oraz twarzy. Wdrożenie zostało przeprowadzone przez wewnętrzne siły banku.

Nest

W Nest zdalnie rachunek można założyć tylko przy pomocy komputera – nie jest na razie dostępny podobny proces na urządzeniach mobilnych. W trakcie zakładania konta nowy klient Nest musi się także połączyć z doradcą banku, a w trakcie rozmowy z nim następuje weryfikacja tożsamości. Rozwiązanie wdrożono przy współpracy z firmą Identt.

Pekao

Pekao był pierwszym bankiem w Polsce, który w kwietniu ubiegłego roku umożliwił zakładanie rachunków przez selfie. Współpracował przy tym ze spółką Identt. Pekao jest też obecnie jednym z niewielu banków z Polsce, który przy pomocy selfie pozwala także otwierać rachunki biznesowe właścicielom firm.

PKO BP

PKO BP wdrożył zdalne otwieranie rachunków przy współpracy z firmą Identt. Wszystkie czynności związane z tym procesem klient wykonuje samodzielnie. Wystarczy, że zainstaluje aplikację mobilną IKO. Po uruchomieniu apki powinien uzupełnić podstawowe dane we wniosku o otwarcie konta oraz dokonać weryfikacji w trzech krokach. Cały proces trwa około kilkunastu minut. Rozwiązanie jest dostępne zarówno dla użytkowników smartfonów z Androidem jak i iOS.

Santander

Natomiast Santander był pierwszym bankiem z Polski, który pod koniec 2017 r. umożliwił klientom zakładanie rachunków zdalnie przez aplikację mobilną. W tym wypadku jednak, w przeciwieństwie np. do procesu oferowanego przez Pekao, konieczne jest połączenie z doradcą. Wideoweryfikacja osób składających wnioski o nowe konta w Santanderze działa także na komputerach. Wkrótce Santander zamierza udostępnić nowy proces otwierania rachunków przez apkę i selfie.

Fot. Pekao

Okiem eksperta

Transformacja cyfrowa banków i instytucji finansowych trwa już od kilku lat, ale to okres pandemii zdecydowanie ją przyspieszył. Bardzo szybko i dobrze na pandemię zareagowały największe banki, takie jak Pekao czy PKO BP. W tym trudnym czasie potrafiły utrzymać ciągłość świadczonych usług i przyspieszyć wdrożenie innowacyjnych rozwiązań. Zauważyliśmy rosnące zainteresowanie rozwiązaniami bazującymi na sztucznej inteligencji, a nasze produkty są uznawane za punkt strategiczny w procesie digitalizacji banków. Potwierdzanie tożsamości online poprzez proces zdalnej weryfikacji stał się już standardem w polskim sektorze finansowym. Warto wspomnieć, że nie tylko banki, ale i także firmy z branży ubezpieczeniowej, pożyczkowej i leasingu przyspieszyły proces cyfryzacji i automatyzacji w swojej strategii biznesowej. Obserwujemy bardzo silne zainteresowanie taką formą pozyskania klientów i cieszymy się, że jako dostawca automatycznych systemów wspomagających potwierdzanie tożsamości możemy pomóc otwierać nowe kanały dystrybucji. Weryfikacja tożsamości online nie jest już środkiem tymczasowym, a zdecydowanie docelowym.

Nasze doświadczenia współpracy z klientami z sektora finansowego pokazują, że wdrożenie zdalnej weryfikacji powoduje prawdziwą transformację funkcjonowania instytucji na wielu płaszczyznach: digitalizacja procesów, nowe kanały pozyskania klienta, zwiększenie dostępności usług, minimalizacja fraudów w oparciu o fałszywą tożsamość a przede wszystkim optymalizacja kosztów pozyskania i obsługi klienta. W ostatnim czasie zauważyliśmy większe zainteresowanie ze strony firm ubezpieczeniowych. Nadal jednak taka metoda weryfikacji nie jest jeszcze popularna w tym sektorze. Nie wiemy jak długo jeszcze potrwa trudna sytuacja pandemiczna i ograniczony kontakt osobisty, w związku z tym uważamy, że wykorzystanie systemów wspomagających potwierdzanie tożsamości w sposób zdalny w sektorze ubezpieczeniowym da niewątpliwie dużą przewagę konkurencyjną i umożliwi potencjalnym klientom stały oraz łatwy dostęp do usług ubezpieczeniowych.

Adam Łabęcki
Identt

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies