Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Uczestnicy Cashless Breakfast: rok 2019 jest kluczowy dla przyszłości płatności w e-commerce

Decydują o tym wchodzące w życie regulacje, takie jak związane z dyrektywą PSD II wytyczne RTS

Dziś w warszawskim Hotelu Bristol odbyło się trzecie wydarzenie z cyklu Cashless Breakfast. Tym razem eksperci z branży finansowej, a w szczególności płatniczej, dyskutowali o przyszłości płatności w środowisku e-commerce i m-commerce. Pretekstem do podjęcia tego tematu są wchodzące we wrześniu w życie regulacje, takie jak powiązane z dyrektywą PSD II wytyczne techniczne RTS.

W trakcie Cashless Breakfast Maciej Kostro ze Związku Banków Polskich zrelacjonował postęp prac nad rozwiązaniem Polish API. Ma ono być odpowiedzią środowiska bankowego na wynikający z RTS-ów obowiązek umożliwienia dostępu do rachunków klientów tzw. podmiotom trzecim, a więc np. fintechom. Najważniejszym obecnie zagadnieniem związanym z Polish API jest udostępnienie przez banki tzw. środowiska testowego, z czym muszą zdążyć przed 14 marca. – Wygląda na to, że większość banków zdąży to zrobić w terminie – powiedział przedstawiciel ZBP. Dzięki temu instytucje będą miały możliwość uzyskania zwolnienia z udostępniania tzw. środowiska awaryjnego. Oznacza to, że nie będą musiały pozwalać podmiotom trzecim na bezpośredni dostęp do kont osobistych przez interfejs kliencki.

Przeczytajcie także: Jeśli jeszcze nie wiecie co to jest SRC to pora to zmienić

RTS-y określają też m.in. to, w jakich sytuacjach wymagane będzie tzw. silne uwierzytelnienie użytkownika (SCA). Proces ten polega na potwierdzeniu transakcji za pomocą przynajmniej dwóch różnych elementów, a więc np. hasła oraz kodu jednorazowego. To w znacznym stopniu może utrudnić zakupy w internecie. Od konieczności stosowania SCA będzie jednak sporo wyjątków. Nie będzie ono wymagane np. podczas niektórych tzw. mikropłatności czy płatności powtarzalnych.

Uczestnicy wydarzenia zgodzili się, że ze względu na konieczność implementacji RTS-ów trwający rok może mieć kluczowe znaczenie dla obrazu płatności w internecie w najbliższej przyszłości. – W dużej mierze zależy on od tego, w jaki sposób poradzimy sobie z wdrożeniem regulacji. Im lepiej to zrobimy, tym proces płatniczy będzie przebiegał szybciej, będzie mniej widoczny dla klientów i tym lepiej będzie dla wszystkich jego uczestników – powiedział Maciej Kornatowski, dyrektor w dziale rozwoju biznesu płatności cyfrowych polskiego oddziału Mastercard Europe.

O znaczeniu regulacji dla rynku płatności mówił też wiceprezes ING Banku Śląskiego Michał Bolesławski. – Jeśli klienci będą w stanie przechodzić przez płatność w sposób intuicyjny, to prawdopodobieństwo zakończenia transakcji z sukcesem będzie większe. Spodziewam się jednak dużego spadku transakcyjności po wejściu w życie RTS-ów. Przynajmniej do czasu opracowania przez dostawców nowych rozwiązań w tym zakresie – powiedział przedstawiciel ING.

Przeczytajcie także: Operator Przelewy24 potwierdza sojusz z Nets

Natomiast Klaudia Sapryk, menedżer w dziale rozwoju biznesu, współpracy i innowacji w polskim biurze Mastercarda podkreśliła, że wszyscy uczestnicy ekosystemu płatności mają jeszcze ostatnią szansę na to, aby przygotować się na wejście w życie RTS-ów i zabezpieczyć się przed czarnym scenariuszem. – Chciałabym, aby 15 września, a więc pierwsza niedziela po wejściu w życie RTS-ów, nie była pierwszą niehandlową niedzielą w historii polskiego handlu internetowego. RTS-y stwarzają niepowtarzalną okazję do tego, aby przy okazji ich implementacji uporządkować kwestię płatności w internecie – powiedziała przedstawicielka Mastercarda. Jej zdaniem bankowcy mogą to zrobić np. poprzez wdrożenie systemu 3DS w wersji 2.0, który daje wiele nowych możliwości i pozwala na ograniczenie do minimum udziału transakcji wymuszających silne uwierzytelnianie klientów.

Z kolei Dariusz Mazurkiewicz, prezes PSP, spółki zarządzającej systemem Blik, podkreślił, że wpływ na to, jak płatności w środowisku e-commerce w Polsce będą wyglądały w przyszłości, mają nie tylko regulacje, ale jeszcze jeden trend. – Polski rynek płatności internetowych rozwijał się dotąd w oparciu o specyficzne dla niego pay by linki. Uważam jednak, że ta specyfika będzie zanikać. Już teraz większość najważniejszych graczy należy do dużych międzynarodowych grup. Rynek będzie się w dalszym ciągu konsolidował i standaryzował wokół najważniejszych rozwiązań w segmencie e-commerce. Kto dziś w niego nie wejdzie, tego za 5-10 lat nie będzie – powiedział Dariusz Mazurkiewicz.

Przeczytajcie także: MCI sfinalizował przejęcie spółki IAI

Innego zdania jest Przemysław Soboń, zastępca dyrektora linii biznesowej płatności internetowych w KIR. – Największe szanse na zdobycie rynku płatności w przyszłości ma oczywiście ten system, który będzie prosty w obsłudze i wdrożeniu. Ale póki co rynek płatności w internecie rośnie u nas tak szybko, że dla każdego dostawcy powinno wystarczyć miejsca. Dlatego rozwiązania typu pay by link nadal mają szansę rozwoju – powiedział przedstawicieli KIR-u.

Michał Bolesławski podkreślił ponadto, że mimo tego iż płatności w polskim e-commerce rozwijają się bardzo szybko, to wciąż większość handlu rozliczana jest gotówkowo. – Dla banku takiego jak ING obsługa gotówki to koszt. Dlatego wprowadziliśmy bramkę płatniczą imoje i zaoferowaliśmy w ramach tej usługi odroczone płatności Twisto. Celem tego działania jest konwersja jak największej części obrotów naszych klientów na instrumenty bezgotówkowe – stwierdził wiceprezes ING.

W wydarzeniu Cashless Breakfast na temat przyszłości płatności wzięło udział kilkudziesięciu przedstawicieli banków, organizacji płatniczych, agentów rozliczeniowych, integratorów płatności internetowych i dostawców innych usług finansowych. Wkrótce w serwisie Cashless znajdziecie także relację wideo z tego wydarzenia. Kolejny Cashless Breakfast już w kwietniu.

KATEGORIA
TEMAT DNIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies