Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Krzysztof Polończyk: kolejne dwa duże miasta wkrótce wdrożą system biletowy podobny do wrocławskiego

Z Krzysztofem Polończykiem, prezesem First Data Polska rozmawiam o innowacjach na rynku płatności, kolejnych miastach inwestujących w nowoczesne systemy biletowe i planach FDP na najbliższe lata

Tuż po tym jak został Pan prezesem First Data Polska, spółka matka ogłosiła sprzedaż większości swoich firm w Europie, ale polski biznes postanowiła pozostawić w swoich rękach. Jak tłumaczy Pan tę decyzję?

First Data zdecydowała się na sprzedaż spółek w siedmiu krajach Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej, by skoncentrować się na najbardziej perspektywicznych rynkach w Europie, a więc w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Myślę, że to dobry prognostyk i potwierdzenie wysokiej pozycji naszego kraju na światowej mapie innowacji płatniczych. Wyróżniają nas konsumenci, którzy z łatwością przyswajają nowe technologie płatnicze, nowoczesny sektor bankowy, a także działania państwa na rzecz promocji obrotu bezgotówkowego. Programy pokroju tego realizowanego przez fundację Polska Bezgotówkowa są ewenementem na skalę światową.

Przeczytajcie także: W ciągu ośmiu miesięcy użytkownicy IKO podwoili liczbę transakcji

Aktywnie działamy w każdym z tych obszarów. Z jednej strony dostarczamy technologie płatnicze handlowi, usługom i administracji publicznej, z drugiej wspieramy banki we wprowadzaniu np. innowacyjnych płatności mobilnych dla ich klientów. Uczestniczymy także w ambitnych projektach, które zmieniają funkcjonowanie polskich miast, czego najlepszym przykładem jest wdrożenie bezgotówkowego systemu biletowego we Wrocławiu.

Wspomniał Pan o programie Polska Bezgotówkowa, którego First Data była pierwszym partnerem. Jak ocenia Pan szansę na zrealizowanie jego celów? Przypomnę, że chodzi o instalację 600 tys. terminali płatniczych w perspektywie trzech lat.

To właściwie jest środek, a nie cel, bo w programie Polski Bezgotówkowej chodzi o to, żeby klienci mieli zapewniony wybór sposobu płatności. Badania potwierdzają, że do osiągnięcia tego poziomu brakuje około 600 tys. terminali. Dziś każdy przedsiębiorca, który przez ostatni rok nie obsługiwał płatności kartą, może przystąpić do programu i otrzymać terminal na 12 miesięcy za darmo. Do końca lipca w ramach oferty Polski Bezgotówkowej firmy zainstalowały 53,5 tys. urządzeń, a cel na ten rok to 100 tysięcy terminali. Warto przy tym zauważyć, że kampania reklamowa programu zaczęła się dopiero w maju. Jestem więc dobrej myśli, choć założenia są bardzo ambitne.

Niedawno KIR opublikował statystyki prowadzonej od roku akcji terminalizacji urzędów miast, gmin, powiatów i województw. W tym programie terminale instalowała wyłącznie First Data. Czy jest Pan usatysfakcjonowany rezultatami?

Dokonując oceny, warto pamiętać, z jakiego poziomu startowaliśmy. Rok temu mniej niż 10 proc. urzędów, do których kierowany jest program zarządzany przez KIR, przyjmowało płatności bezgotówkowe. Dziś to już ponad 50 proc. – dzięki instalacji ponad 1600 terminali First Data dokonanej w blisko 1,5 tys. placówek. A urządzeń będzie więcej. Ambicją rządu jest, aby w każdym urzędzie zapewniono możliwość płatności bezgotówkowych. Gminy, które już zainstalowały terminal, przekonały się, że urządzenie poprawia efektywność pracy, ale również wpływa na zadowolenie mieszkańców. Od startu programu w urzędach dokonano 448 tys. transakcji bezgotówkowych o wartości 60,3 mln złotych. Myślę, że wkrótce założenia rządu zostaną spełnione.

Program KIR-u obejmuje jednak tylko wybrane kategorie urzędów, a są jeszcze np. sądy, urzędy skarbowe itd., w których terminali często nie ma i nie można ich tam zainstalować ani w ramach programu realizowanego przez KIR, ani w ramach Polski Bezgotówkowej.

Tak i właśnie dlatego podjęto decyzję, aby program terminalizacji urzędów przenieść z KIR-u do Polski Bezgotówkowej i przy okazji rozszerzyć jego zasięg także o inne placówki administracji publicznej na specjalnych zasadach dofinansowania, a także o podmioty niebędące przedsiębiorcami takie jak fundacje, stowarzyszenia czy parafie. Zaznaczę jednocześnie, że urzędy i podległe im spółki mogą wnioskować o terminal na zasadach komercyjnych. Mamy dla nich odpowiednią ofertę. W sądach i urzędach zainstalowaliśmy także kilka opłatomatów, które cieszą się rosnącą popularnością.

Od marca we Wrocławiu funkcjonuje nowatorski system płatności bezgotówkowych za przejazdy komunikacją miejską, o którym Pan wspomniał na początku. First Data brała udział w jego wdrażaniu. Jak ocenia Pan ten proces?

To jeden z najciekawszych projektów transportowych smart city, w których uczestniczyliśmy. Podobne rozwiązanie działa z powodzeniem od kilku lat w Londynie. System opiera się o technologię zbliżeniową, a że to ulubiony sposób płacenia przez Polaków kartą, więc spotkał się z bardzo pozytywnym przyjęciem mieszkańców Wrocławia, co potwierdzają dane. Wiadomo już, że w ciągu pierwszych dwóch miesięcy sprzedano ok. 2,8 mln biletów w nowej formie, czyli dwukrotnie więcej niż biletów kartonikowych w biletomatach. Równocześnie odnotowano spadek liczby podróżujących na gapę.

Przeczytajcie także: Odpowiedzią PayU na PSD II będzie współpraca z partnerami

Cieszę się, że to właśnie my, jako partner rozliczeniowy, braliśmy udział w tym projekcie. Nasz wkład to platforma tokenizacyjna – autorski system opracowany przez First Data Polska, dostosowany do najwyższych standardów bezpieczeństwa określonych przez organizacje płatnicze. Dzięki niej można bez obaw płacić za podróż komunikacją miejską każdą kartą płatniczą i to zbliżeniowo.

W jaki sposób system ten będzie w przyszłości rozwijany?

Jesienią FDP będzie gotowa do wdrażania kolejnego etapu projektu, dzięki czemu podróżujący komunikacją miejską będą mogli płacić za przejechane kilometry w standardzie check-in check-out. Oczywiście decyzja o uruchomieniu należy do miasta. Systemem tym mogą być objęte również inne usługi miejskie, jak np. parkingi Park and Ride.

Warto też dodać, że Wrocław to pierwsze miasto, które wdrożyło z nami nowy system biletowy, ale nie ostatnie. Kolejne, które już niebawem wdroży nasze rozwiązanie, to Bydgoszcz. Zaraz po niej pilotaż rozpocznie Gdańsk. Planujemy też z naszym rozwiązaniem wyjść za granicę, proponując je głównie w innych miastach regionu Europy Środkowej i Wschodniej.

Jakie inne projekty realizowane są przez kierowaną przez Pana spółkę, o których warto wspomnieć, a które nie są powszechnie znane?

Inwestujemy w rozwiązania poprawiające obsługę klienta, czego dobrym przykładem jest portal raportowy online dla handlowców OnePortal24. Ponadto w ostatnim czasie wykonaliśmy migracje do naszych systemów kartowych danych z trzech banków. Zarządzamy już 5,5 mln kart płatniczych dla 20 polskich instytucji, a First Data Mobile Platform obsługuje ponad 29 tys. kart HCE oraz Google Pay i Apple Pay. Rozwijamy także sprzedaż terminali płatniczych w placówkach naszych partnerów bankowych.

Najbliższą przyszłość wyznaczą też nowe regulacje. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o usługach płatniczych, implementującą do polskiego prawa dyrektywę PSD II. W jaki sposób przepisy tej dyrektywy mogą wpłynąć na biznes operatorów terminali płatniczych?

To jest oczywiście pytanie z kategorii tych za milion dolarów i raczej nikt dziś nie zna na nie dokładnej odpowiedzi. Na pewno PSD II zmieni rynek – w tym sensie, że ułatwi dostarczanie nowych, wygodnych sposobów płatności. Przede wszystkim podmiotom niebankowym, które będą potrzebować zarówno sieci akceptacji, jak i integracji z bankami. Czyli nas, z innowacyjnymi i bezpiecznymi rozwiązaniami, nad którymi w First Data pracujemy.

Dziękuję za rozmowę

KATEGORIA
NASZ GOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies