Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Popularność kart rośnie, ale gotówki także przybywa. Wartość banknotów w obiegu przekroczyła już 200 mld zł

To najnowsze dane Narodowego Banku Polskiego na koniec II kw. bieżącego roku

Bank centralny opublikował statystyki dotyczące gotówki znajdującej się w obiegu gospodarczym na koniec II kw. bieżącego roku. Wynika z nich, że pierwszy raz w historii wartość banknotów znajdujących się na rynku przekroczyła 200 mld zł i wyniosła 202,8 mld zł. Dla porównania na koniec marca bieżącego roku było to 194,4 mld zł. Jak tłumaczyła w kwietniu w rozmowie z Obserwatorem Finansowym Barbara Jaroszek, dyrektor departamentu emisyjno-skarbcowego w NBP, zakłada się, że wzrost wartości gotówki w obiegu jest związany ze wzrostem produktu krajowego brutto.

Przeczytajcie także: BZ WBK wypłaci klientom rekompensaty

Jeśli chodzi o nominały, to od lat najliczniej reprezentowany jest banknot stuzłotowy. Na koniec czerwca w obiegu było 1,252 mld "setek". To wzrost z poziomu 1,213 mld w marcu. Banknotów dwustuzłotowych było 293,5 mln (278,6 mln w marcu), pięćdziesięciozłotowych 186,1 mln (180,6 mln w marcu). "Dziesiątek" było 168,6 mln (165,6 mln w marcu) a "dwudziestek" – 124 mln (120,4 mln na koniec poprzedniego kwartału).

Przeczytajcie także: mBank ostrzega przed nowym atakiem

Tradycyjnie już najrzadziej spotykanym na ryku banknotem jest ten o nominale 500 zł. Na koniec czerwca w obiegu znajdowało się 10,6 mln sztuk, czyli mniej więcej jedna piąta wszystkich tego rodzaju banknotów, które zostały wydrukowane. W marcu w obiegu było 8,6 mln "pięćsetek". Banknot z królem Janem III Sobieskim wprowadzony został w lutym ubiegłego roku. NBP zamówił 50 mln sztuk. Większość wciąż znajdować się musi w skarbcach banku centralnego.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies