Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Polskie firmy z branży e-commerce nadal nie boją się fraudów płatniczych. A powinny

Z najnowszego raportu firm EY i Nethone wynika, że większość polskich przedsiębiorstw sprzedających w sieci ma znikomą świadomość problemu wyłudzeń płatniczych

Wśród przebadanych 150 firm z branży e-commerce, których roczna wartość obrotów w handlu online wynosi minimum 100 milionów zł, aż 95 proc. udostępnia płatność kartami. Jednocześnie 71 proc. tych firm nie wykorzystuje żadnego rozwiązania technologicznego służącego ochronie przed wyłudzeniami kartowymi, a tylko 35 proc. posiada jakiekolwiek procedury służące zapobieganiu nadmiernych kosztów związanych z chargebackiem (procedura umożliwiająca klientowi w określonych sytuacjach zwrot kwoty zapłaconej kartą). Tymczasem według ostatnich danych Global Fraud Index tylko w Polsce straty przedsiębiorstw wynikające z oszukańczych transakcji kartami rosną o 10 proc. rocznie.

Przeczytajcie także: Blik już jest w nowym regulaminie Pekao

Zdaniem przedstawicieli EY i Nethone specyfika polskiego e-commerce wpływa na niską świadomość firm w zakresie fraudów płatniczych. Polacy nadal wolą płacić w sieci za pośrednictwem szybkich przelewów typu pay by link, w którym to mechanizmie nie przewiduje się chargebacku. I to usypia czujność przedsiębiorców. Jak tłumaczą eksperci, na świecie dominują płatności kartą, stąd świadomość ryzyk z tym związanych wśród zagranicznych firm jest wyższa. Według twórców raportu liczba transakcji kartami w Polsce będzie jednak rosła. A wraz z nią ryzyko fraudów, które będzie szczególnie wysokie dla branży turystycznej, lotniczej, a także dla serwisów oferujących usługi subskrypcyjne.

Przeczytajcie także: KNF może zmienić podejście do kryptowalut

Według Huberta Rachwalskiego z Nethone fraudy płatnicze i obecne podejście do nich może skutecznie zastopować ekspansję zagraniczną polskich firm, które coraz lepiej radzą sobie na europejskich i światowych rynkach. Problemem jest jednak nie tylko brak ochrony przed wyłudzeniami, ale także sposoby ich wykrywania opracowane wiele lat temu i nieprzystające do obecnych warunków rynkowych. – Firmy powinny stawiać na rozwiązania wykorzystujące inteligentne algorytmy, które pozwolą zniwelować koszty i skuteczniej walczyć z oszustwami – uważa Rachwalski. W poprzednim roku system antyfraudowy z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań analizy danych wprowadził między innymi Mastercard, o czym więcej pisałem w tym miejscu.

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies