Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Rośnie ryzyko cyberataków na systemy banków. Przyczyny to phishing i bankowość mobilna

Jedna czwarta instytucji finansowych twierdzi, że spora część zagrożeń, z jakimi zetknęła się w 2016 roku, została zidentyfikowana i zgłoszona przez klientów 

Bankowość mobilna cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Jest wygodna, ale razem ze wzrostem jej popularności rośnie także ryzyko cyberataków na systemy IT banków – twierdzą eksperci Kaspersky Lab w najnowszym raporcie opisującym wyniki badania zagrożeń dla instytucji finansowych.

Z dokumentu wynika, że w związku z częstymi atakami zarówno na własną infrastrukturę, jak i systemy klientów, banki wydają trzykrotnie więcej na bezpieczeństwo IT niż instytucje niefinansowe podobnego rozmiaru. Co więcej, 64 proc. banków przyznaje, że zainwestuje w poprawę swojej ochrony IT niezależnie od zwrotu z inwestycji, aby spełnić rosnące wymagania rządowych organów regulacyjnych i klientów.

Przeczytajcie także: Wystartował system Bezpiecznypesel.pl

Wyłaniające się zagrożenia związane z bankowością mobilną zostały wskazane w raporcie jako trend, który może narazić banki na nowe zagrożenia. Ponad 40 proc. takich instytucji przewiduje, że w ciągu trzech kolejnych lat zdecydowana większość ich klientów będzie korzystała z bankowości mobilnej, przyznaje jednak, że zachowanie online użytkowników jest zbyt lekkomyślne. Większość badanych banków (46 proc.) przyznała, że ich klienci często stanowią cel ataków phishingowych, a 70 proc. banków wskazało również na oszustwa finansowe, które są skutkiem takich ataków i prowadzą do strat pieniężnych.

Rosnąca liczba ataków phishingowych skłoniła banki do oceny swoich działań dotyczących bezpieczeństwa w tym obszarze. 61 proc. biorących udział w badaniu postrzega zwiększenie bezpieczeństwa aplikacji i stron internetowych wykorzystywanych przez klientów jako jeden z priorytetów. Nieco mniej palącą kwestią jest zastosowanie bardziej złożonego uwierzytelniania oraz weryfikacji danych logowania. Jest to priorytet dla 52 proc. ankietowanych organizacji.

Przeczytajcie także: Cyberatak na KNF: prokuratura wszczyna śledztwo

Z badania wynika także, że to właśnie klienci coraz częściej odgrywają istotną rolę w wykrywaniu incydentów naruszenia bezpieczeństwa — jedna czwarta instytucji finansowych twierdzi, że część zagrożeń, z jakimi zetknęła się w 2016 r., została zidentyfikowana i zgłoszona przez klientów.

Wśród pozostałych zagrożeń eksperci wskazują na słaby poziom zabezpieczenia bankomatów. - Banki raczej nie przejmują się zagrożeniem w postaci strat finansowych na skutek ataków na bankomaty, chociaż są one niezwykle podatne na tego typu incydenty – czytam w raporcie. Ta kwestia niepokoi tylko co piątą organizację.

Badanie przeprowadzono w 15 krajach w grupie 841 przedstawicieli instytucji finansowych.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies