Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Allegro AI kontra InPost AI. Czyja inteligencja będzie mądrzejsza, a czyja mniej sztuczna? I jak na tym wyjdą klienci?

Po tym, jak na jaw wyszły plany InPostu dotyczące wdrożenia nowej usługi zakupowej wykorzystującej sztuczną inteligencję, Allegro ujawniło pomysł na własnego asystenta AI

O nowym Allegro AI Asystencie napisał wczoraj serwis Antyweb. Z informacji przekazanych mu przez Allegro wynika, że pierwsza, wąska grupa klientów dostanie do asystenta dostęp już w przyszłym tygodniu. Grupa ta ma być stopniowo rozszerzana. Dopiero wyniki tych testów mają zdecydować o wprowadzeniu nowego rozwiązania dla wszystkich użytkowników aplikacji mobilnej, a później serwisu przeglądarkowego Allegro.

Przeczytajcie także: Będzie więcej innowacji w polskich ubezpieczeniach

Antyweb pisze, że zadaniem nowego asystenta będzie w pierwszej kolejności ułatwienie wyszukiwania produktów na Allegro, choć firma podkreśla, że przynajmniej na początku nie zastąpi on tradycyjnej wyszukiwarki, a będzie jej uzupełnieniem. Zadając mu naturalnym językiem pytanie na przykład o parametry smartfonu, użytkownik dostanie od razu odpowiedź od asystenta, więc nie będzie musiał samodzielnie przekopywać się przez opis produktu, by odnaleźć interesującą informację.

Drugim zadaniem asystenta mają być inspiracje. Jeśli więc użytkownik zapyta asystenta, czego potrzebuje w trakcie planowanej wycieczki do jakiegoś europejskiego miasta, w odpowiedzi dostanie listę takich rzeczy jak np. walizki czy adapter do gniazdka, gdy np. zamierza pojechać na Wyspy Brytyjskie (tam funkcjonują inne gniazdka i wtyczki niż w domach i mieszkaniach w Polsce).

Przeczytajcie także: Wkrótce premiera Rankingu 100 największych, polskich firm płatniczych

Allegro AI Asystenta można uznać za odpowiedź na ujawnione niedawno plany wprowadzenia nowej usługi mającej ułatwiać zakupy i wykorzystywać sztuczną inteligencję, a która ma się pojawić w aplikacji InPostu. AI od lidera polskiego rynku automatów paczkowych ma, na żądanie użytkownika, proponować produkty od współpracujących z InPostem sklepów i ułatwiać ich zamawianie bezpośrednio do ulubionego automatu paczkowego. Więcej na ten temat w tekście InPost buduje konkurencję dla Allegro. Ma wystartować 1 stycznia 2026 r.

Źródło: Antyweb

Okiem redaktora

Zdaję sobie sprawę, że malkontenci, tacy jak ja, mogą nie doceniać tego, jakie możliwości ma sztuczna inteligencja. Jednocześnie wydaje mi się, że entuzjaści tej technologii przesadzają z optymizmem. Wystarczy poczytać o różnych badaniach dotyczących tego, jak często mylą się wyszukiwarki oparte na AI. Albo samemu spojrzeć na teksty publikowane coraz częściej nawet przez duże serwisy informacyjne i nieweryfikowane przez człowieka, a generowane przez sztuczną inteligencję.

Dlatego rywalizacja Allegro i InPostu na wykorzystanie sztucznej inteligencji będzie ciekawym i dobrym sposobem na weryfikację tego, jak duże szanse ma ta technologia na zrewolucjonizowanie handlu internetowego. Obie firmy są liderami polskiego rynku e-commerce, obie znają wszyscy lub prawie wszyscy i prawie wszyscy korzystają z ich usług. Zalety i wady ich AI od razu więc wyjdą jak na dłoni milionom klientów, którzy zapewne chętnie podzielą się swoimi spostrzeżeniami np. w mediach społecznościowych. 

Szczególnie interesuje mnie w tym kontekście to, na co zwrócił uwagę jeden z moich znajomych w serwisie Linkedin. Jeżeli asystenci AI, dostarczani przez firmy e-commerce utrzymujące się z prowizji od sprzedaży, będą kupować w imieniu klientów, to w jaki sposób będą wybierane produkty trafiające do koszyka zakupowego? Czy decydującym czynnikiem będzie korzyść kupującego, czy wysokość prowizji inkasowanej przez daną platformę e-commerce? Czy asystenci będą w stanie analizować zachowania danego klienta i zmierzyć jego desperację w chęci zakupu danej rzeczy, np. na prezent przed Bożym Narodzeniem, podnosząc dynamicznie cenę? Na razie nie znam odpowiedzi na te pytania, ale wydaje mi się, że mogą one być kluczowe dla rozwoju asystentów AI w e-commerce.

Jacek Uryniuk

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies