Autorzy raportu opracowanego na zlecenie Autopay starają się odpowiedzieć między innymi na pytanie, jakie są główne wydatki osób reprezentujących różne pokolenia między 18 a 54 rokiem życia i starszych
W zależności od wieku i etapu życia, inaczej wydajecie swoje pieniądze. Młodzi żyją chwilą, kupują ubrania, jedzenie poza domem i płacą za rozrywkę. Osoby w średnim wieku planują i wydają na podróże oraz przyjemności. Starsi skupiają się na dbaniu o stan zdrowia – wynika z raportu “Finanse Polek i Polaków 2025” przygotowanego na zlecenie Autopay.
Autorzy raportu starają się odpowiedzieć między innymi na pytanie, jakie są główne wydatki osób reprezentujących różne pokolenia między 18 a 54 rokiem życia i starszych. Zapytali też, na co różne pokolenia wydają wolne środki oraz na jakie bariery finansowe natrafiają.
Najczęściej wskazywanymi wydatkami przez wszystkich ankietowanych są rachunki za prowadzenie i utrzymanie domu oraz koszty ponoszone w związku z zakupem żywności i chemii domowej. Jeśli chodzi o koszty związane z prowadzeniem domu, to stanowią one główny wydatek dla 59 proc. respondentów w wieku 18-34 lata, 67 proc. w wieku 35-54 lata oraz aż 86 proc. w przypadku osób 55+. Druga pod względem kosztów kategoria dla wyżej wymienionych grup wiekowych to wydatki na żywność i chemię domową. Wskazało na nią odpowiednio 64 proc., 65 proc. oraz 74 proc. badanych. Trzecia kategoria to Auto i transport. Jest to główny wydatek dla odpowiednio 33 proc., 24 proc. i 31 proc. ankietowanych z poszczególnych grup wiekowych.
Wśród pozostałych wymienionych w raporcie kategorii zwraca uwagę Zdrowie. Nie zaskakuje fakt, że jest to jeden z pięciu głównych wydatków przede wszystkim dla osób powyżej 55 roku życia. Na tę część kosztów życia wskazała ponad połowa ankietowanych w tej grupie wiekowej.
Najbardziej interesujące różnice widać, gdy analizuje się odpowiedzi na pytanie o wydawanie wolnych środków. Osoby z najmłodszej grupy wiekowej (18-34 lata) najczęściej przeznaczają je na ubrania i kosmetyki (43 proc.), jedzenie poza domem (39 proc.) oraz hobby (22 proc.).
– Potrzeby konsumpcyjne i przyjemności dominują w budżetach młodych Polek i Polaków. Młodzi w większej liczbie przypadków decydują się na rozrywkę online, ale też często na elektronikę, co pokazuje, że przywiązanie do technologii i styl życia "always connected" odgrywają dużą rolę w sposobie zarządzania budżetem. Z drugiej strony, warto zauważyć, że to młodzi najczęściej przeznaczają wolne środki na sport – mówi Jarosław Stankowski, Head of the Business Unit E-Commerce and Retail w Autopay.
Średnie pokolenia, czyli osoby między 35 a 54 rokiem życia, stawiają na podróżowanie i konsumpcję. Zwiedzanie nowych miejsc jest domeną tej grupy, szczególnie osób zamieszkujących duże miasta. Właśnie dla tego pokolenia podróż wakacyjna zwykle była największym wydatkiem w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Osoby w średnim wieku częściej niż młodsi i najstarsi badani przeznaczają pieniądze na elektronikę oraz hobby i zajęcia dodatkowe swoich dzieci.
Natomiast Polki i Polacy po 55 roku życia najczęściej wolne środki przeznaczają na podróże i profilaktykę zdrowotną oraz leczenie.
Na koniec padły pytania o bariery finansowe. Tu także nie ma niespodzianek. Młodzi jako główne wyzwanie wskazują wysokie koszty mieszkaniowe. To przekonanie łączy aż 43 proc. badanych z tej grupy. Zresztą zapytani o bariery w życiu codziennym ankietowani w wieku i 35-54 lata oraz 55 + też wskazują właśnie koszt mieszkania (34 proc. i 36 proc.) ale też opiekę zdrowotną 34 proc. i 47 proc.
Największym wydatkiem poniesionym przez osoby powyżej 55 roku życia w ciągu ostatniego roku były remont mieszkania lub domu (26 proc.). Na drugim miejscu znalazły się koszty leczenia (23 proc.). Z kolei dla osób młodszych zdecydowanie częściej niż w innych grupach kluczowym wydatkiem był zakup sprzętu elektronicznego.
Badanie “Finanse Polek i Polaków w 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE na reprezentatywnej grupie 1802 osób metodą CAWI.
Fot. Image by -Rita-👩🍳 und 📷 mit ❤ from Pixabay