Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
“Finanse Polek i Polaków 2025”. Na co głównie wydajecie swoje pieniądze?

Autorzy raportu opracowanego na zlecenie Autopay starają się odpowiedzieć między innymi na pytanie, jakie są główne wydatki osób reprezentujących różne pokolenia między 18 a 54 rokiem życia i starszych

W zależności od wieku i etapu życia, inaczej wydajecie swoje pieniądze. Młodzi żyją chwilą, kupują ubrania, jedzenie poza domem i płacą za rozrywkę. Osoby w średnim wieku planują i wydają na podróże oraz przyjemności. Starsi skupiają się na dbaniu o stan zdrowia – wynika z raportu “Finanse Polek i Polaków 2025” przygotowanego na zlecenie Autopay.

Autorzy raportu starają się odpowiedzieć między innymi na pytanie, jakie są główne wydatki osób reprezentujących różne pokolenia między 18 a 54 rokiem życia i starszych. Zapytali też, na co różne pokolenia wydają wolne środki oraz na jakie bariery finansowe natrafiają.

Przeczytajcie także: Powstanie więcej biur informacji kredytowej?

Najczęściej wskazywanymi wydatkami przez wszystkich ankietowanych są rachunki za prowadzenie i utrzymanie domu oraz koszty ponoszone w związku z zakupem żywności i chemii domowej. Jeśli chodzi o koszty związane z prowadzeniem domu, to stanowią one główny wydatek dla 59 proc. respondentów w wieku 18-34 lata, 67 proc. w wieku 35-54 lata oraz aż 86 proc. w przypadku osób 55+. Druga pod względem kosztów kategoria dla wyżej wymienionych grup wiekowych to wydatki na żywność i chemię domową. Wskazało na nią odpowiednio 64 proc., 65 proc. oraz 74 proc. badanych. Trzecia kategoria to Auto i transport. Jest to główny wydatek dla odpowiednio 33 proc., 24 proc. i 31 proc. ankietowanych z poszczególnych grup wiekowych.

Wśród pozostałych wymienionych w raporcie kategorii zwraca uwagę Zdrowie. Nie zaskakuje fakt, że jest to jeden z pięciu głównych wydatków przede wszystkim dla osób powyżej 55 roku życia. Na tę część kosztów życia wskazała ponad połowa ankietowanych w tej grupie wiekowej.

Najbardziej interesujące różnice widać, gdy analizuje się odpowiedzi na pytanie o wydawanie wolnych środków. Osoby z najmłodszej grupy wiekowej (18-34 lata) najczęściej przeznaczają je na ubrania i kosmetyki (43 proc.), jedzenie poza domem (39 proc.) oraz hobby (22 proc.).

– Potrzeby konsumpcyjne i przyjemności dominują w budżetach młodych Polek i Polaków. Młodzi w większej liczbie przypadków decydują się na rozrywkę online, ale też często na elektronikę, co pokazuje, że przywiązanie do technologii i styl życia "always connected" odgrywają dużą rolę w sposobie zarządzania budżetem. Z drugiej strony, warto zauważyć, że to młodzi najczęściej przeznaczają wolne środki na sport – mówi Jarosław Stankowski, Head of the Business Unit E-Commerce and Retail w Autopay.

Przeczytajcie także: Urosły straty kantoru internetowego Cinkciarz

Średnie pokolenia, czyli osoby między 35 a 54 rokiem życia, stawiają na podróżowanie i konsumpcję. Zwiedzanie nowych miejsc jest domeną tej grupy, szczególnie osób zamieszkujących duże miasta. Właśnie dla tego pokolenia podróż wakacyjna zwykle była największym wydatkiem w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Osoby w średnim wieku częściej niż młodsi i najstarsi badani przeznaczają pieniądze na elektronikę oraz hobby i zajęcia dodatkowe swoich dzieci.

Natomiast Polki i Polacy po 55 roku życia najczęściej wolne środki przeznaczają na podróże i profilaktykę zdrowotną oraz leczenie.

Na koniec padły pytania o bariery finansowe. Tu także nie ma niespodzianek. Młodzi jako główne wyzwanie wskazują wysokie koszty mieszkaniowe. To przekonanie łączy aż 43 proc. badanych z tej grupy. Zresztą zapytani o bariery w życiu codziennym ankietowani w wieku i 35-54 lata oraz 55 + też wskazują właśnie koszt mieszkania (34 proc. i 36 proc.) ale też opiekę zdrowotną 34 proc. i 47 proc.

Największym wydatkiem poniesionym przez osoby powyżej 55 roku życia w ciągu ostatniego roku były remont mieszkania lub domu (26 proc.). Na drugim miejscu znalazły się koszty leczenia (23 proc.). Z kolei dla osób młodszych zdecydowanie częściej niż w innych grupach kluczowym wydatkiem był zakup sprzętu elektronicznego.

Badanie “Finanse Polek i Polaków w 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE na reprezentatywnej grupie 1802 osób metodą CAWI.

Fot. Image by -Rita-👩‍🍳 und 📷 mit ❤ from Pixabay

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: RAPORT, AUTOPAY

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies