Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Bankowość mobilna kolejnej generacji to nowe funkcje, personalizacja i dbanie o wygodę korzystania

Trendy w rozwoju bankowości mobilnej były głównym tematem dzisiejszej edycji Cashless Breakfast

Dzisiaj w Warszawie odbyło się drugie w tym sezonie wydarzenie z cyklu Cashless Breakfast. Tym razem głównym tematem spotkania był rozwój bankowości mobilnej w naszym kraju. Śniadanie rozpoczęło się od prezentacji wprowadzającej, przeprowadzonej przez redaktora naczelnego cashless.pl Jacka Uryniuka, a inspirowanej raportem Bankowość mobilna w Polsce 2025. Raport już niebawem będzie można pobrać ze strony cashless.pl. Zawiera m.in. najnowsze statystyki dotyczące rozwoju bankowości mobilnej nad Wisłą oraz krótką historię tej usługi, która obchodzi w tym roku jubileusz 25-lecia.

Następnie głos zabrała Iwona Włodarczyk, menadżerka ds. rozwiązań płatniczych w Visa, która zaprezentowała badanie na temat aplikacji bankowych największych banków z Polski. Wynika z niego, że zasadniczo klienci są zadowoleni z apek dostarczanych im przez te instytucje. Niemniej jest wiele obszarów, w których banki mogą jeszcze poprawić swoją ofertę. Chodzi na przykład o udostępnienie kolejnych usług z zakresu tzw. wartości dodanych, nie tylko jako niebankowych usług komercyjnych, ale i publicznych czy rządowych. Jest też sporo do poprawy pod względem wygody korzystania, na przykład w obszarze personalizacji.

Przeczytajcie także: mObywatel Junior już dostępny

Kulminacyjnym elementem programu dzisiejszego Cashless Breakfast był panel dyskusyjny, w którym udział wzięli: Tomasz Jarczyk, dyrektor odpowiedzialny za kredyty na Północną Europę w Revolut, Łukasz Kuc, dyrektor odpowiedzialny za kanały cyfrowe w PKO BP, Katarzyna Pawłowicz, dyrektorka odpowiedzialna za usługi za zakresu wartości dodanych na region Centralnej i Wschodniej Europy w Visa oraz Witold Siekierzyński z firmy B-Water Consulting i Uczelni Łazarskiego.

Witold Siekierzyński zwrócił uwagę, że jednym z elementów, na który banki powinny zwracać uwagę programując swoje aplikacje, powinno być zadbanie o to, aby każdy mógł z tych apek korzystać równie wygodnie. Jego zdaniem mówienie o dostępności w kontekście tylko i wyłącznie osób z niepełnosprawnościami jest błędne, bo każdy z nas może w określonych sytuacjach być wykluczony lub traktowany nierówno. W tym kontekście wymienił choćby osoby po badaniu wzroku, czy osoby leworęczne, które stanowią ok. 10 proc. populacji, a większość aplikacji mobilnych budowana jest pod kątem osób praworęcznych.

Wtórowała mu Katarzyna Pawłowicz z Visy. Reprezentowana przez nią firma, choć jest organizacją płatniczą kojarzoną z kartami, to od lat rozwija różne produkty, których celem jest wspomaganie banków w obsłudze klientów. Jej zdaniem większość klientów dziś preferuje korzystanie z aplikacji mobilnych, więc na poprawę ich funkcjonalności banki powinny położyć nacisk. Jednym z elementów tego jest właśnie dbanie o wygodę korzystania z nich przez różne grupy klientów. Innym – proponowanie nowych funkcji z zakresu usług dodanych, upraszczanie interfejsów czy personalizacja wspomagana przez sztuczną inteligencję.

Przeczytajcie także: Nowy bank odpowiada na wątpliwości czytelników

Jednym z banków, który w swojej aplikacji mobilnej zdecydowanie postawił na rozwój tzw. VAS-ów, a więc usług dodanych, jest PKO BP. Łukasz Kuc powiedział, że IKO nadal będzie zyskiwać nowe funkcje tego typu. Podkreślił także, że reprezentowany przez niego bank jako pierwszy w sektorze komercyjnym upomniał się o interesy najmłodszych klientów, co postrzega jako jeden z elementów wypełniania wymogów dotyczących dostępności. Nadmienił, że oferowana od niedawna aplikacja PKO dla dzieci przyjęła się na tyle dobrze, że instytucja rozważa nawet wycofanie internetowego serwisu transakcyjnego dla najmłodszych.

Co ciekawe niedawno pierwszym bankiem, który podjął decyzję o wycofaniu serwisu www, ale dla dorosłych klientów, został Santander Consumer Bank. Uczestnicy dzisiejszej rozmowy zgodzili się, że to może być nowy trend w bankowości, choć jednocześnie przyznali, że internetowe serwisy transakcyjne nieprędko całkowicie znikną z oferty banków. Można jednak działać z powodzeniem bez takiej usługi, czego dowodzi Revolut od początku swojego istnienia stawiający na rozwój aplikacji mobilnej. Zdaniem Tomasza Jarczyka z tego fintechowego brytyjskiego banku, apki instytucji finansowych z Polski, choć bardzo zaawansowane, mogłyby być jeszcze lepsze, uzupełnione o wiele funkcji dostępnych na innych rynkach, np. z zakresu windykacji czy udzielania finansowania. Niestety, niekiedy ich wprowadzanie blokują daleko idące regulacje.

Po części oficjalnej spotkania odbyła się sesja networkingowa.

Partnerem głównym dzisiejszego wydarzenia z cyklu Cashless Breakfast była Visa. Wkrótce w serwisie cashless.pl znajdziecie też relację wideo ze śniadania.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies