Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
UOKiK usztywnia stanowisko w sprawie tzw. nieautoryzowanych transakcji

W decydującą fazę wchodzą postępowania wyjaśniające ws. transakcji nieautoryzowanych, prowadzone przez UOKiK w kilkunastu bankach

Serwis Business Insider podejmuje dzisiaj temat postępowań prowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w kilkunastu działających na polskim rynku bankach. Dotyczą tzw. nieautoryzowanych transakcji płatniczych i sposobu, w jaki instytucje finansowe podchodzą do klientów zgłaszających reklamacje z tytułu takich transakcji.

Przeczytajcie także: Płatności powatrzalne Blikiem pojawią się w Credit Agricole

Z nieoficjalnych informacji serwisu wynika, że postępowania urzędu antymonopolowego wchodzą w decydującą fazę i że stanowisko UOKiK-u ws. transakcji nieautoryzowanych ulega dalszemu usztywnieniu. W odpowiedzi na pytania Business Insidera, biuro prasowe UOKiK-u napisało, że urząd sformułował oczekiwania i od części banków uzyskał już odpowiedzi. Teraz analizuje je i prowadzi dialog z instytucjami.

Dodano, że przepisy ustawy o usługach płatniczych stanowią, iż samo wykazanie przez dostawcę użycia instrumentu płatniczego nie jest wystarczające do udowodnienia, że transakcja płatnicza została przez użytkownika autoryzowana albo że płatnik umyślnie albo wskutek rażącego niedbalstwa doprowadził do nieautoryzowanej transakcji płatniczej.

Przeczytajcie także: Jak powinna wyglądać bankowość mobilna nowej generacji?

Problem tzw. nieautoryzowanych transakcji płatniczych znany jest od wielu lat. Chodzi o sytuacje, gdy na przykład zmanipulowany przez przestępcę użytkownik karty albo konta internetowego przelewa pieniądze na rachunek złodzieja. Schematów działania oszustów jest bardzo dużo, ale najczęściej namawiają swoje ofiary do inwestycji w kryptowaluty, podszywają się pod znajomych z Facebooka i proszą o pożyczkę czy udają pracowników banku informujących o przejęciu konta przez hakerów i konieczności ratowania oszczędności przelewem na inny rachunek.

Wszystkie te sytuacje charakteryzują się tym, że ofiary świadomie wykonują przelewy czy płatności kartą i potwierdzają je za pomocą narzędzi autoryzacyjnych oferowanych przez banki. Podnoszą jednak, że zostały oszukane i okradzione. Natomiast banki stoją na stanowisku, że klienci dopuścili się rażącego niedbalstwa przelewając pieniądze przypadkowym osobom. Ale nawet w takich sytuacjach, zgodnie z interpretacją przepisów nieprzychylną bankom, instytucje te powinny oddać klientom środki, a dopiero później przed sądem dowodzić swoich racji i domagać się zwrotu wypłaconych klientom pieniędzy.

Źródło: Business Insider

KATEGORIA
INNI NAPISALI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies