
Według danych UFG, ubezpieczyciele komunikacyjni działający na polskim rynku zebrali w I półroczu 2025 r. 9,77 mln zł składki z OC
Jak wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, ubezpieczyciele działający na polskim rynku zebrali w I połowie 2025 r. 9,77 mld zł składki z OC komunikacyjnego. To o 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
W samym II kwartale przypis składki wyniósł 4,8 mld zł, co stanowi 7 proc. więcej niż w II kw. 2024 r. Zauważalne jest więc spowolnienie we wzrostach wartości składek. W I kw. 2025 r. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej wynosił bowiem aż 14 proc.
Najwięcej składki w pierwszych sześciu miesiącach roku zebrała Warta – 2,45 mld zł, czyli o 31 proc. więcej niż w I półroczu 2024 r. Tym samym utrzymała pozycję lidera, którą zdobyła kwartał temu, po latach dominacji PZU. Mogliście o tym przeczytać w tekście: Historyczna zmiana w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Warta przegoniła PZU w OC. Jednocześnie tempo, w jakim Warta zdobywa rynek, w II kwartale nieco przyhamowało – w tym okresie zebrała o 24 proc. więcej składki niż od kwietnia do czerwca 2024 r., podczas gdy w pierwszym kwartale przyrost ten sięgnął aż 38 proc.
Drugie miejsce przypadło PZU z 2,29 mld zł składki (3 proc. wzrostu), a trzecie – Ergo Hestii z 1,68 mld zł przypisu (4 proc. wzrostu względem analogicznego okresu rok wcześniej). Stale mocno rośnie Uniqa – po pierwszych sześciu miesiącach roku miała już 1,03 mld przypisanej składki, co jest rezultatem o 31 proc. lepszym niż przed rokiem. Podobnie jednak jak w przypadku Warty, i tutaj w drugim kwartale wzrost był mniej dynamiczny niż w pierwszym – prawie 50 proc. (porównanie I kw. 2025 do I kw. 2024) względem 17 proc. (porównanie II kw. 2025 do II kw. 2024).
Spośród ubezpieczycieli mających powyżej 1 proc. udziału w rynku pozytywną dynamikę wykazały jeszcze Trasti, które w I półroczu 2025 r. zebrało 121,4 mln zł składki (o 21 proc. więcej niż w I poł. 2024), Euroins (141, 3 mln zł składki, 19 proc. wzrostu), InterRisk (136,6 mln zł, 5,6 proc. wzrostu), Generali (260,7 mln zł, 5,5 proc. wzrostu) oraz Allianz (226,6 mln zł 2 proc. wzrostu).
We wspomnianym gronie gorszy rezultat niż w analogicznym okresie rok wcześniej zanotowały zaś Compensa (572,9 mln zł składki w I poł. 2025, o 1,6 proc. mniej niż w I poł. 2024), Link4 (351,9 mln zł, spadek o 13,4 proc.) i TUW TUW (150 mln zł, spadek o 7,7 proc.).
Wykres poniżej obrazuje, w jakim stopniu do wyniku całego rynku OC komunikacyjnego przyczynili się poszczególni ubezpieczyciele. Udziały zostały wyliczone na podstawie danych UFG. Po kliknięciu w karty wykresu można porównać zmiany, jakie zaszły w okresie między I poł. 2025 r. a I poł. 2024 r.