
Za powierzone jej zadanie Mennica dostanie ponad 348 mln zł
Wczoraj w Warszawie władze stolicy podpisały z Mennicą umowę na budowę nowego systemu do płatności za przejazdy komunikacją miejską. Ma zostać uruchomiony w 2027 r. Od tego czasu funkcjonować będą dwa systemy biletowe, a więc dotychczasowy i nowy. Natomiast w 2029 r. w 2,5 tys. pojazdów i na stacjach metra ma zostać zakończony montaż 13 tys. nowych urządzeń, umożliwiających wnoszenie opłat za przejazdy. Wówczas prawdopodobnie stary system zostanie wyłączony.
– Przed nami wielkie zadanie i ogrom pracy. Przygotowanie systemu będzie trwać dwa lata. Tak ogromy projekt wymaga bowiem precyzyjnego zaplanowania, zaprojektowania, zaprogramowania i testów. Wszystko po to, aby po uruchomieniu systemu wszystko działało bez zarzutu – powiedziała Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
W toku prac nad nowym projektem powstaną: zupełnie nowy portal pasażera, aplikacja mobilna, system centralny i planer podróży. Konieczne będzie również wyprodukowanie wspomnianych wyżej 13 tys. nowych urządzeń rejestrujących płatności za przejazdy.
Pasażerowie, poprzez indywidualne konto, będą mogli zakupić bilet długo- i krótkookresowy, a także załatwić inne sprawy związane z komunikacją miejską, takie jak złożenie wniosków, reklamacje, itp. Natomiast urządzenia zainstalowane na stacjach metra i w pojazdach umożliwią zakup biletów elektronicznych na miejscu. Wystarczy, że pasażer wybierze rodzaj biletu i przyłoży kartę płatniczą, telefon czy zegarek z uruchomioną funkcją zbliżeniową, a jego bilet elektroniczny zostanie przypisany do wybranego narzędzia płatniczego.
W informacji prasowej podkreślono, że nadal będzie można używać także tradycyjnej karty miejskiej i biletu papierowego. Zarówno aplikacja, jak i portal zostaną wyposażone w planer, dzięki któremu pasażerowie zaplanują podróż, a system wybierze najkorzystniejszą dla nich trasę.
Wybór wykonawcy systemu biletowego dla stołecznego transportu miejskiego toczył się w formie dialogu konkurencyjnego. Początkowo zgłosiło się do niego pięciu oferentów: samodzielnie francuskie Conduent Business Solutions, Mennica Polska, brytyjskie Cubic Transportation Systems oraz konsorcja – jedno z Mera Serwis jako liderem, a drugie pod przewodnictwem Orange Polska. Gdy jednak w maju 2025 r. przedstawiono informację z otwarcia ofert, okazało się, że gotowość do zrealizowania zamówienia zgłosiła tylko Mennica. Koszt przedsięwzięcia wyceniła na 348,38 mln zł brutto. Tymczasem kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia została określona przez Zarząd Transportu Miejskiego na niecałe 315,5 mln zł.
Pod koniec czerwca władze Warszawy podały, że zgodziły się powierzyć realizację inwestycji Mennicy. W informacji opublikowanej po podpisaniu umowy nie podano, jaką będzie ona miała wartość. Natomiast w komunikacie giełdowym Mennica podała, że umowa ma wartość 283,2 mln zł netto, czyli ok. 348 mln zł brutto.