38 proc. badanych deklaruje większą lojalność wobec marki, jeśli mogą kupić produkt bezpośrednio po zapoznaniu się z nim na platformie społecznościowej
Z badania przeprowadzonego przez Adyen wynika, że polscy konsumenci coraz chętniej i częściej robią zakupy przez media społecznościowe. Jednocześnie tylko 24 proc. firm planuje inwestycje w zakresie social commerce.
Adyen podaje, że 31 proc. badanych regularnie robi zakupy w social mediach. Aż 77 proc. konsumentów robiących zakupy w mediach społecznościowych korzysta z tego kanału do pięciu razy w miesiącu, przy czym niemal połowa z nich (48 proc.) wydaje podczas pojedynczej transakcji do 250 zł.
Według "Adyen Index: Retail Report 2025" aż 40 proc. konsumentów w Polsce oczekuje możliwości robienia zakupów na wielu platformach jednocześnie – w social mediach, na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych. Ponadto 38 proc. użytkowników deklaruje większą lojalność wobec marki, jeśli mają możliwość zakupu bezpośrednio po zapoznaniu się z produktem na platformach społecznościowych. Nie bez znaczenia ma być także rola reklamy w social mediach – 34 proc. konsumentów jest bardziej skłonnych do zakupu, gdy widzi, że dany produkt polecają lub stosują influencerzy, celebryci czy osoby z najbliższego otoczenia. Co więcej, aż 24 proc. badanych darzy większym zaufaniem rekomendacje influencerów niż tradycyjne formy reklamy.
Tymczasem – jak przekonuje Adyen – wiele firm nie dostosowuje się do tej zmiany preferencji klientów. Powodem może być ostrożność w testowaniu nowych metod sprzedaży, ale tez wyzwania związane z technologią i integracją systemów sprzedażowych. Z przytaczanych przez fintech statystyk wynika, że 32 proc. firm korzysta z różnych dostawców płatności online i offline, a 28 proc. przedsiębiorstw prowadzi działania sprzedażowe w kanałach online i offline jako oddzielne jednostki z własnymi budżetami i celami. W rezultacie może im być trudno zbudować spójne doświadczenie zakupowe dla klientów kontaktujących się z marką na różne sposoby, w tym w mediach społecznościowych.