Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Alior Leasing z nową ofertą sharing economy

Alior Leasing wprowadza na rynek dwie nowe marki

Słynny tygodnik "Time" w 2011 r. nazwał nowy wówczas trend w biznesie – sharing economy – jedną z 10 idei, które zmienią świat. Idea korzystania z dóbr a nie ich posiadania na własność świat zmieniła, choć to dopiero rozwój internetu pozwolił na prawdziwy boom ekonomii dzielenia się. – Wzrost efektywności wykorzystywanych zasobów i aktywów jest niezbędne nie tylko dla zysków, lecz by przetrwać na rynku – wskazuje prezes zarządu Alior Leasing Tomasz Sudaj. I zapowiada nowe rozwiązania finansowe – Alior Rent i Alior eLeasing – dla klientów, którzy chcą użytkować wybrane aktywa.

Przemiana pokoleniowa, której cechą stał się odmienny stosunek do dóbr materialnych, zaczęła się jakieś 30 lat temu. Dla kolejnych pokoleń ich posiadanie w coraz mniejszym stopniu jest wyznacznikiem jakości życia. – Młodzi nie chcą dzisiaj powtarzać błędnych w ich odczuciu schematów, jakimi poszli ich rodzice, którzy wpadli w długoterminowe zadłużenia. Dlatego jeśli już sięgają po finansowanie zewnętrzne, to szukają form, które ich nie zwiążą na lata i mają opcję wyjścia z takiej relacji – tłumaczy członek zarządu Alior Leasing Maciej Czapski.

Coraz więcej osób chce efektywniej wykorzystywać istniejące zasoby niż kupować czy produkować wciąż nowe dobra. To efekt wzrostu postaw proekologicznych, konkretnych zachowań konsumenckich jak rezygnacja z jednorazówek. Pojawił się trwały trend – sharing economy, ekonomia dzielenia się – który podbija światowe rynki. Inflacja i rosnące ceny surowców wzmacniają ideę gospodarki zamkniętego obiegu. Działania proekologiczne stają się istotną częścią rachunku ekonomicznego firm. Jak zauważa prezes zarządu Alior Leasing Tomasz Sudaj, wzrost efektywności wykorzystywanych zasobów i aktywów, wzrost efektywności energetycznej parku maszynowego czy ograniczenie konsumpcji paliw są niezbędne nie tylko dla zysków, lecz by przetrwać na rynku.

Dzisiaj trudno jest znaleźć dziedzinę gospodarki czy życia społecznego, gdzie ten trend się nie pojawia. Turystyka, transport, zatrudnienie, edukacja, usługi a nawet lifestyle. Młodzi chcą być częścią globalnej społeczności, używać nowości od razu, by jako trendseterzy dzielić się opiniami ze znajomymi, zbierać followersów lub subskrybentów.

Dzięki nowym technologiom, które zapewniły powszechny dostęp do internetu – spadają koszty bezpośredniego dotarcia producenta do konsumenta. Ponadto sztuczna inteligencja wspiera zindywidualizowaną komunikację z klientami i tworzenie spersonalizowanych ofert odpowiadających faktycznym potrzebom. Kto posiada dobra albo je produkuje może bez pośredników dotrzeć do osób, które tych dóbr potrzebują. Nie trzeba ich nawet sprzedawać, tylko za niewielką opłatą przekazać do użytkowania. Z drugiej strony nie trzeba od razu wydawać dużych sum, żeby korzystać z produktu, którego jest nam potrzebny okazjonalnie albo przez krótki czas. A tempo postępu technologicznego sprawia, że zdecydowanie częściej wymieniamy sprzęt, w szczególności telekomunikacyjny. Korzystamy kiedy chcemy, płacimy i jesteśmy wolni. To jak zjeść ciastko i cały czas mieć ciastko.

Ekonomia współdzielenia zmienia świat, ale jest przede wszystkim wyzwaniem. – Jeżeli chcemy wspierać firmy w rozwoju i odpowiadać na potrzeby klientów kierunek jest jeden: już dziś trzeba podejmować działania, które przygotują nas i pozwolą rozwijać się w przyszłości. To w sumie banał, ale jak wiadomo, wiele biznesów się o niego potknęło – podkreśla Maciej Czapski.

Według danych Związku Polskiego Leasingu wartość inwestycji sfinansowana w 2023 r. poprzez leasing przekroczyła 100 mld złotych, z czego sektor maszyn i urządzeń to 25 procent tego rynku. – Klienci w każdym segmencie szukają elastycznej oferty finansowania, widzimy to w dynamikach wzrostu w poszczególnych segmentach, w samym segmencie micro odnotowaliśmy ponad 50-proc. dynamikę rok do roku. Konieczne jest dostosowanie do nowinek technologicznych i potrzeb wynikających ze zmieniających się postaw społecznych, tak działamy, dlatego nasza dynamika sprzedaży jest prawie dwukrotnie wyższa od średniej rynku leasingu i sięga 27 procent. A jeśli weźmiemy pod uwagę segment maszyn i urządzeń, to gdy w tym obszarze rynek praktycznie stanął, my sięgamy 75-procentowych wzrostów. Te dane pokazują, jak ważny jest wspomniany banał – podsumowuje prezes zarządu Alior Leasing Tomasz Sudaj.

Najnowszą propozycją Alior Leasing w 2024 r. będą dwa brandy – Alior Rent i Alior Leasing. Ten pierwszy, będący ofertą wynajmu, obejmie pojazdy osobowe i sprzęt elektroniczny, m.in. telefony komórkowe i komputery. To pierwsza taka oferta dla konsumentów w historii Alior Leasing. – Według danych Leaseurope w 2022 r. europejska branża leasingowa 23 proc. nowego finansowania udzieliła konsumentom. W Polsce finansowanie konsumentów waha się w granicach zaledwie 1 proc. łącznej wartości sfinansowanych przez leasingodawców środków trwałych. To szansa, którą trzeba wykorzystać – zauważa Tomasz Sudaj.

Nowa oferta wpisuje się w ideę gospodarki zamkniętego obiegu, zwłaszcza jeśli chodzi o samochody elektryczne. Dzisiaj na ponad 26 mln samochodów zarejestrowanych w Polsce zaledwie niecałe 0,2 proc. stanowią całkowicie elektryczne, a średni wiek samochodu z silnikiem spalinowym to 14 lat. Biorąc pod uwagę wyniki raportu Instytutu Samar w 2023 r., według którego średnia cena nowego auta spalinowego wyniosła 175 tys. zł a elektrycznego ok. 275 tys. zł, nie ma szans na szybką wymianę floty na pojazdy zeroemisyjne. Ekotransformacja polskiego transportu osobowego zajmie wiele lat, dlatego wynajem wydaje się być szansą na znaczące zwiększenie dostępności bardziej ekologicznych pojazdów dla mniej majętnych użytkowników. Samochód nowy po pierwszym okresie użytkowania może zostać poddany procesowi refurbishment’u i wprowadzony do obiegu ponownie. Starsze pojazdy po wymianie ogniw mogą wciąż spełniać swoje walory użytkowe, ale jednocześnie dzięki niższej cenie być szerzej dostępne.

O tym, że rynek wynajmu konsekwentnie zwiększa swoją popularność, wskazują dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Rynek wynajmu długoterminowego samochodów tylko w trzecim kwartale 2023 r. wzrósł o 8,6 proc., a trend ten utrzymuje się od kilku lat. – Pojazdy to jednak tylko część oferty Alior Rent. Planujemy ją rozszerzyć o szerszą paletę aktywów, włączając maszyny i urządzenia czy wózki widłowe. Chcemy, żeby Alior Leasing był nowoczesną firmą leasingową, stąd już dziś budujemy fundamenty przyszłości, tworząc m.in. produkt "as a service", gdzie co do zasady klient będzie płacił za dostarczoną korzyść, np. tonę przeładowanych ładunków – podkreśla prezes zarządu Alior Leasing Tomasz Sudaj.

Mocnym fundamentem nowoczesności ma być także Alior eLeasing. Branża leasingowa od lat bardzo blisko współpracuje z dostawcami środków trwałych, stąd konieczność dostosowania oferty finansowej do dystrybucji finansowanych aktywów. Alior Leasing jest operatorem programu finansowania marki Polaris, w 2023 r. rozpoczął współpracę z Daimler Truck a także z Moto-X oraz grupą DBK.

– Teraz będziemy dostępni dla naszych wspólnych klientów również w cyfrowym świecie. W pierwszej kolejności oferta Alior eLeasing obejmie wyposażenie biurowe: telefony, komputery czy tablety. Ale te doświadczenia będziemy rozwijać w zakresie tradycyjnej oferty leasingodawców. eLeasing docelowo ma objąć wszystkie aktywa, od samochodu osobowego po maszyny i urządzenia. Zakładamy ergonomiczną integrację oferty Alior Leasing z market place naszych partnerów, w taki sposób, aby w jednym procesie klient mógł dokonać wyboru i sfinansować niezbędne do jego działalności aktywa – tłumaczy Tomasz Sudaj.

Wsparciem tej oferty będzie wdrożona w 2023 r. Strefa Klienta, dzięki której Alior Leasing we współpracy z partnerami zaproponuje klientom wybrane środki trwałe już z przygotowaną i dostosowaną do ich specyfiki ofertą finansowania. – Według danych Polskiego Badania Internetu i Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska odsetek polskich internautów, którzy kupują online, dynamicznie rośnie – obecnie wynosi on już 79 proc. Na polskich stronach zakupy robi 75 proc., a na zagranicznych – 30 proc. Wartość światowego rynku e-commerce w 2023 r. oszacowano na ok. 16 bilionów dolarów, a w kolejnych 10 latach ta kwota ma się potroić – wylicza członek zarządu Alior Leasing Maciej Czapski. I dodaje, że oprócz rozszerzania oferty dostosowanej do wyzwań świata cyfrowego Alior Leasing jako członek Związku Polskiego Leasingu czynnie działa także w zakresie zmian prawa, które dziś jest barierą w digitalizacji oferty leasingu.

– Wnioskujemy o zmianę w Kodeksie cywilnym i dopuszczenie formy dokumentowej dla leasingu – jedynego produktu finansowego, który nie jest nią objęty. Przez formę dokumentową rozumie się zawarcie umowy np. poprzez e-maila, sms czy dedykowaną aplikację sprzedażową. To zdecydowanie uprości procedury i sprawi, że wreszcie także leasing na dobre rozgości się w świecie cyfrowym – tłumaczy Maciej Czapski.

KATEGORIA
FINTECHY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies