Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Pseudopomoc dla oszukanych, rzekoma loteria bankowa i "weryfikacja" konta. CSIRT KNF pokazuje metody cyberprzestępców

CSIRT KNF opublikował pakiet przykładów oszustw zidentyfikowanych w minionym miesiącu. Przestępcy wciąż podszywają się pod banki i np. organizują loterie z rzekomymi nagrodami, ale rozwijają też oszustwa inwestycyjne

Specjaliści CSIRT KNF (Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego w polskim sektorze finansowym) opublikowali przegląd wybranych oszustw internetowych zidentyfikowanych w lipcu br. Już na wstępie eksperci zaznaczyli, że ulubionym sposobem przestępców na dystrybucję stron phishingowych w minionym miesiącu były reklamy w serwisie Facebook.

Przeczytajcie także: Twisto kupione przez turecki fintech Param

Jednym z najciekawszych scenariuszy fałszerstwa opisanego przez specjalistów CSIRT KNF było rozszerzenie fraudu inwestycyjnego. Przestępcy, podszywając się pod Interpol i podając rzekomy news z BCC, informowali o aresztowaniu osób wyłudzających pieniądze i możliwości ich odzyskania. Po wejściu w link z reklamy, ofiara trafiała na stronę, na której musiała wpisać swoje dane osobowe oraz ujawnić, na jaką kwotę została oszukana. Oszuści wykonywali połączenie głosowe i starali się ponownie wyłudzić od niej pieniądze.

W innym wariancie, gdy zmanipulowana ofiara chciała wypłacić rzekomo zarobione pieniądze, przestępcy zgadzali się na to, ale stawiali warunek: ofiara musiała w ramach formalności "sprawdzić swoje konto bankowe za pomocą systemu AML". Podawano link, który prowadził na stronę wykorzystującą wizerunek KNF, gdzie należało wypełnić formularz i wybrać swój bank. Poszkodowani byli przenoszeni na stronę łudząco przypominającą bankowość internetową swojego banku. Pod pretekstem potrzeby zalogowania się i dokończenia weryfikacji oszuści starali się przechwycić wrażliwe dane.

Przeczytajcie także: ZEN rozszerza współpracę z Xiaomi i Garminem

Przestępcy stosowali też dobrze już znane metody. Podszywając się pod BNP Paribas ogłosili loterię, ale zamiast rzekomych nagród na uczestników czekała jedynie strona łudząco przypominająca witrynę logowania do bankowości elektronicznej, na której poszkodowany pytany był również o numer PESEL i nazwisko panieńskie matki. Z kolei oszuści podszywający się pod Millennium obiecywali 500 zł za wypełnienie ankiety. Podawany przez nich link także prowadził na stronę stworzoną w celu wyłudzenia danych.

Cyberprzestępcy w lipcu podszywali się także pod sieci stacji benzynowych. Kusili możliwością zdobycia rzekomych kuponów paliwowych. Link w reklamie prowadził na stronę phishingową, na której ofiara brała udział w ankiecie, a następnie musiała wybrać bank, w którym posiada rachunek. Łatwo się domyślić, że była to witryna imitująca bankowość internetową wybranego banku. Na podobnej zasadzie działało oszustwo, w którym przestępcy podszywali się pod PKP Intercity i oferowali rzekome kupony na przejazd.

Więcej przykładów oszustw zidentyfikowanych przez CSIRT KNF znajdziecie pod tym adresem.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies