Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Ekonomia subskrypcyjna. Elastyczny sposób na biznes

Nie trzeba mieć wszystkiego na własność. Subskrypcje w ofercie to nowa metoda pozyskiwania klientów

Abonament nie musi kojarzyć się wyłącznie z telekomami, platformami streamingowymi, z treściami czy usługami. Model subskrypcyjny przeniósł się też na sprzęt, zarówno IT, jak i maszyn i innych urządzeń, np. dla salonów kosmetycznych. Przybywa ofert, by komputer wynająć, zasubskrybować. Chętniej sięgają po taką opcję kolejne osoby i firmy. Skąd moda na wypożyczanie, a nie kupowanie albo leasingowanie sprzętu? Powodów jest kilka.

Pandemia przemodelowała myślenie konsumentów i przedsiębiorców – wielu z nich uznało, że w niepewnych czasach najważniejsza jest elastyczność. Długoletnie wiązanie się umowami albo kupowanie drogiego sprzętu obciąża budżet. To utrudnienie odczuwalne zwłaszcza w sytuacji, gdy stawia się pierwsze kroki w biznesie.

Przeczytajcie także: PragmaGO wchodzi na terminale płatnicze. Będzie oferować pożyczki firmom

Podobne problemy potęguje aktualna sytuacja gospodarcza, a wysokie oprocentowanie kredytów sprawia, że zakupy ratalne straciły na konkurencyjności, w szczególności dla przedsiębiorców. Atrakcyjne raty 0 proc. są najczęściej kierowane do klientów indywidualnych, biznes ma też bardziej wyśrubowane warunki. Na znaczeniu zyskała także możliwość sprawdzenia swoich pomysłów biznesowych, bez konieczności ponoszenia wysokiego ryzyka. Zmieniły się również nawyki konsumentów – coraz częściej zadają sobie pytania o to, czy rzeczywiście potrzebują czegoś na własność. Mają też na uwadze, że wiązanie się ze sprzętem na długie lata nie zawsze się opłaci. Nowsze modele wielu urządzeń są wydajniejsze, ale ich potencjalne ciągłe wymienianie byłoby kosztowne.

Alternatywą stało się więc wynajmowanie, subskrybowanie sprzętu. Za miesięczną opłatę uzyskuje się do niego dostęp na wyłączność, a po np. 12 miesiącach można podjąć decyzję: czy przedłużyć wynajem, zakończyć, a może wybrać nowszy model. W odpowiedzi na oczekiwania rynku na takie rozwiązania WeSub zaczął oferować urządzenia w abonamencie swoim kontrahentom. Za pośrednictwem WeSub można w swojej firmie wdrożyć w prosty sposób model subskrypcyjny i oferować klientom sprzęt na wynajem. Na współpracę w takiej formule zdecydowały się dotychczas 83 firmy, resellerzy i dostawcy sprzętu w Polsce i zagranicą.

Na początku, w pierwszej połowie roku 2021, gdy WeSub wystartowało z nową, nieznaną na polskim rynku formułą, w ramach subskrypcji pozyskano 42 przedmioty o łącznej wartości blisko 140 tys. zł. Jednak w kolejnym kwartale liczba subów wystrzeliła – podpisano 193 nowych abonamentów na przedmioty, których wartość przekroczyła 2,6 mln zł. Od tego czasu zainteresowanych subskrypcjami tylko przybywa. Ostatni kwartał 2022 roku to już 371 nowych umów.

Rosnące zainteresowanie subskrypcjami ma też inny wymiar. Chociaż za pośrednictwem WeSub najwięcej przedmiotów wynajęto w czwartym kwartale 2022 r., to pod względem ich wartości nie był to wcale najlepszy okres. W drugim kwartale tego samego roku, mimo tego, że umów było ponad setkę mniej, łączna wartość netto przekazywanych przedmiotów przekroczyła 2,7 mln zł. Powyższe pokazuje, jak uniwersalny jest rynek subskrypcyjny, na którym odnajdzie się każda firma. W jednym kwartale subskrybowane są drobne, przenośne sprzęty elektroniczne. W innym maszyny, urządzenia kosmetyczne oraz samochody. Świadczy to o możliwościach wdrożenia abonamentu dla wielu sektorów gospodarczych.

Przeczytajcie także: Kolejny Cashless Breakfast. Wraz z nim – raport o insurtechach

Jest jeszcze jeden aspekt, na który warto zwrócić uwagę. Model subskrypcyjny otwiera nowe możliwości sprzedażowe – skierowany jest do tych klientów, którzy nie zdecydowaliby się na standardowy zakup. W ten sposób zyskują obie strony: klient otrzymuje produkt bez ponoszenia całości kosztów; sprzedawca ma zyski. Nie ma też konieczności – jak w wypadku leasingu – wykupu przedmiotu. Przekłada się to na kolejny plus subskrypcji – pozwala na długofalową współpracę. W WeSub 80-85 proc. abonamentów na urządzenia jest przedłużanych, a klienci często postanawiają wymienić przedmioty na nowe albo dobrać kolejne.

To, co może trafić do subskrybowania, zależy wyłącznie od samego zainteresowanego. WeSub zapewnia pomoc w implementacji wynajmu jako jednej z metod sprzedaży, ma za sobą realizacje z Komputronikiem, ASUS czy sklepem fotograficznym Sigma. We współpracy z Komputronikiem oraz Alior Bankiem, spółka z grupy WeSub, RentUp, stworzyła też subskrypcję skierowaną do B2C – Weź Suba. Wdrożenia objęły też te mniej oczywiste subskrypcje – dzięki WeSub m.in. można wynająć fotele do masażu, budki akustyczne do biur, a nawet oświetlenie LED.

Image by rawpixel.com

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies