Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Najwyższa w historii liczba i wartość fraudów bezgotówkowych. Jednak banki tracą na tym niewiele

NBP uspokaja, że w porównaniu do całości liczby i wartości transakcji te oszukańcze stanowią wciąż niewielki margines

Narodowy Bank Polski opublikował statystyki dotyczące oszustw z wykorzystaniem instrumentów bezgotówkowych, popełnionych w III kw. ubiegłego roku. Chodzi o nieuprawnione transakcje kartami płatniczymi i przelewami. Bank centralny uspokaja, że udział kradzieży w całości transakcji jest znikomy i nie powinien niepokoić. Niemniej liczba i wartość oszustw bezgotówkowych wzrosły w porównaniu do poprzedniego kwartału o ponad 20 proc., w niektórych przypadkach do poziomów nienotowanych w historii badań.

I tak łączna liczba transakcji oszukańczych instrumentami bezgotówkowymi w okresie lipiec-wrzesień 2022 r. wyniosła 98,9 tys., a wartość 71,9 mln zł. Pod względem liczby było to 0,003 proc. całego wolumenu transakcji przeprowadzonych w danym okresie przez klientów, a pod względem wartości – jedynie 0,0006 proc.

Przeczytajcie także: Zmanipulowany senior zaniósł złodziejom ponad pół miliona złotych

Największa część oszustw finansowych przeprowadzana jest przy pomocy kart płatniczych. W tym wypadku NBP podaje statystyki wg danych raportowanych przez agentów rozliczeniowych (m.in. operatorzy terminali płatniczych i integratorzy płatności internetowych) oraz oddzielnie przez banki – wydawców kart. Różnią się one między sobą, gdyż dane agentów nie obejmują oszustw kartami wydanymi w Polsce, ale dokonanych za granicą. Z kolei dane z banków nie obejmują oszustw w Polsce popełnionych kartami wydanymi za granicą.

I właśnie operacje kartami wydanymi za granicą stanowią największą część fraudów odnotowanych w Polsce przez agentów rozliczeniowych. W większości są to oszustwa w środowisku e-commerce. Łącznie agenci zaraportowali 12 tys. fraudów, a ich łączna wartość wyniosła 9,9 mln zł. Pod względem liczby to spadek o ok. 6 proc. w porównaniu do poprzedniego, rekordowego kwartału w historii. Pod względem wartości odnotowano niewielki wzrost (0,2 proc.).

Przeczytajcie także: Liczba bankomatów spadła do poziomu z 2015 roku

Natomiast jeśli chodzi dane bankowe, to dominowały oszustwa internetowe, popełniane w sklepach zagranicznych. W III kw. odnotowano łącznie ponad 86 tys. fraudów kartowych. To wzrost w stosunku kwartalnym o 30 proc. i był to wynik rekordowy w historii badań prowadzonych przez NBP. Wartość fraudów kartowych obliczono na 17,9 mln zł, co oznacza kwartalny wzrost o 10 proc. Rekordowy pod tym względem był III kw. 2021 r., gdy wartość tę wyliczono na 21,9 mln zł.

Pod względem wartości największą część transakcji oszukańczych stanowią te popełniane przy pomocy przelewów. W okresie lipiec-wrzesień odnotowano 12,7 tys. takich fraudów na kwotę 51 mln zł. Wartość przelewów oszukańczych wzrosła aż o 27 proc. w stosunku kwartalnym. Większość jest popełniana w internetowych serwisach transakcyjnych – 74 proc. Za pomocą aplikacji mobilnej – 22 proc., a w oddziale – tylko 4 proc.

Ciekawostką może być fakt, że straty banków, z tytułu transakcji oszukańczych, stanowią tylko niewielką część raportowanej wartości fraudów. Dla przykładu, gdy wartość fraudów kartowych wyniosła 17,9 mln zł, straty banków z tego tytułu wyniosły jedynie 1,9 mln zł a przy wartości oszustw zrealizowanych przy pomocy przelewów na poziomie 51 mln zł, zaksięgowane przez banki straty sięgnęły tylko 5,7 mln zł. Choć NBP tego nie podaje, to zdecydowaną większość strat z tytułu fraudów pokrywają prawdopodobnie inni uczestnicy rynku finansowego, a więc np. klienci.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies