Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
UOKiK o Amazonie: "Zamów w ciągu dwóch godzin, a my i tak nie dostarczymy". Urząd stawia zarzuty gigantowi e-commerce

Jeśli potwierdzą się zarzuty, spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że prezes tej instytucji, Tomasz Chróstny, wszczął postepowanie przeciwko zarejestrowanej w Luksemburgu spółce Amazon EU SARL, która sprzedaje za pośrednictwem serwisu Amazon.pl. Podmiot otrzymał zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Przeczytajcie także: Twisto żegna się z niektórymi klientami w Polsce

Wątpliwości Urzędu wzbudza kilka kwestii, a jedną z nich jest moment zawarcia umowy sprzedaży. W ocenie klienta może to być złożenie zamówienia i otrzymanie potwierdzenia, np. przez użycie przycisku "Kup teraz" na stronie produktu. Tymczasem dla Amazona jest to tylko oferta nabycia produktu ze strony konsumenta. Wiążąca dla sprzedawcy jest dopiero informacja o wysyłce i to ona stanowi moment zakupu towaru. Postanowienie to znajduje się w warunkach sprzedaży, ale Urząd uważa, że zostało przedstawione w sposób nieczytelny dla użytkownika.

Wątkiem wzbudzającym wątpliwości są też dostępność produktów i daty dostawy. Produktów oznaczonych jako dostępne może nie być w magazynie, a terminy wskazywane w komunikatach o dostawie są orientacyjne. Klienci nie mają jednak możliwości dowiedzieć się o tym na etapie składania zamówienia bez zapoznania się z warunkami sprzedaży serwisu. Wyłącznie tam zawarto informację o szacunkowym charakterze podawanych danych.

Urząd bierze też pod lupę gwarancję dostawy. Amazon stosuje ją dla wybranych produktów – w przypadku opóźnienia w dostarczaniu przesyłki, klient może zgłosić się do spółki i uzyskać zwrot kosztów poniesionych za dostawę. Jednak informacje o tej usłudze i warunkach, które muszą zostać spełnione, dostępne są wyłącznie na etapie podsumowania w kasie (o ile konsument zdecyduje się zapoznać z odnośnikami określającymi szczegóły dostawy). W efekcie klient może nie zgłosić się po zwrot środków i ich nie otrzymać. W ocenie Urzędu, niezbędne informacje o przysługujących uprawnieniach powinny być przekazywane w sposób jasny oraz we właściwym czasie, czyli już w szczegółach produktu.

Przeczytajcie także: Poczta Polska nadal bez sukcesów na rynku automatów paczkowych

Instytucja wyjaśniła też, że postepowanie wyjaśniające w tej sprawie prowadziła od września 2021 roku. Warto przypomnieć, że polska odsłona popularnego serwisu wystartowała kilka miesięcy wcześniej. UOKiK zaznacza, że jeśli potwierdzą się zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies