Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
NBP: rekordowa wartość fraudów z użyciem kart. Ich liczba wzrosła jednak nieznacznie

Bank centralny zaznacza, że kradzieże środków przy wykorzystaniu kart to niewielka część wszystkich transakcji tego typu

Narodowy Bank Polski opublikował raport dotyczący oszustw popełnionych z pomocą bezgotówkowych instrumentów płatniczych w III kw. 2021 roku. Z dokumentu wynika m.in., że rekordowa była wartość transakcji oszukańczych z wykorzystaniem kart, zaraportowanych przez banki – w omawianym okresie wyniosła ona 21,9 mln zł. Dla porównania w kwartale poprzedzającym było to 19,4 mln zł, a w analogicznym okresie 2020 roku 12,9 mln zł.

Przeczytajcie także: Aion Bank zaprzestał udzielania kredytów i rezygnuje z kont dla firm

Z raportu wynika, że fraudów z użyciem kart było w III kw. niespełna 60 tys. To więcej niż w kwartale poprzedzającym (banki zaraportowały ich wówczas 57,2 tys.), ale mniej niż rok wcześniej (64,4 tys.). Zdecydowana większość tych operacji (prawie 70 proc.) została w raporcie zaliczona do kategorii „inne”. Obejmuje ona oszustwa popełnione z wykorzystaniem karty, ale bez jej fizycznego udziału – np. fraudy internetowe. Na drugim miejscu znalazły się oszustwa kartami sfałszowanymi (ponad 18 proc. ogółu), a podium zamykają oszustwa kartami skradzionymi lub zgubionymi (ponad 12 proc. ogółu).

Większość oszustw raportowanych przez banki inicjowana jest poza Polską – w III kw. 2021 roku stanowiły one ponad 78 proc. pod względem liczby oraz prawie 87 proc. pod względem wartości. Co ważne, fraudy mają niewielki udział w całości obrotu kartowego. W omawianym kwartale było to 0,003 proc. liczby i 0,009 proc. wartości transakcji.

Przeczytajcie także: Allegro uruchomi program AlleProgres

Przywołane dane pochodzą od banków. Inne liczby raportują agenci rozliczeniowi. Różnice wynikają z faktu, że dane od agentów nie obejmują oszustw w bankomatach (plastikami skradzionymi lub sfałszowanymi) oraz tych dokonanych za pomocą polskich kart poza granicami kraju. Z kolei banki nie mają informacji na temat fraudów popełnionych nad Wisłą kartami wydanymi przez banki za granicą.

Agenci rozliczeniowi w III kw. wykazali ponad 11 tys. oszukańczych operacji z wykorzystaniem kart płatniczych. Ich łączna wartość to ponad 6 mln zł. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to mniej oszustw (o 11 proc.), ale ich wartość wzrosła o ponad 81 proc. Co istotne, zdecydowana większość tych operacji przypadła na karty wydane poza Polską. Pod względem liczby było to 85,5 proc., natomiast pod względem wartości aż 94 proc. ogółu transakcji.

Przeczytajcie także: Eobuwie.pl zmienia nazwę. O klientów powalczy teraz spółka Modivo

Z raportu NBP wyczytać można również, że w III kw. zanotowano ponad 7,7 tys. oszustw przy użyciu polecenia przelewu. Oznacza to zdecydowany wzrost w porównaniu z kwartałami poprzedzającymi – względem II kw. o ponad 53 proc. Ich łączna wartość to niespełna 32 mln zł. To zdecydowanie więcej niż w analogicznym kwartale 2020 roku, ale niemal tyle samo, co w II kw. 2021 roku. Bank centralny zwraca jednak uwagę, że także w przypadku przelewów, porównując liczbę fraudów do wszystkich transakcji, jest ich bardzo mało.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies