Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
CSIRT KNF podsumował 2021 rok. W tym czasie wystąpił o zablokowanie prawie 11,5 tys. niebezpiecznych domen

Ze statystyk wynika, że w ubiegłym roku przestępcy najczęściej podszywali się pod portale ogłoszeniowe oraz firmy kurierskie

Zespół CSIRT KNF, zajmujący się cyberbezpieczeństwem w polskim sektorze finansowym, podsumował miniony rok. Okazuje się, że w omawianym okresie jednostka wystąpiła o zablokowanie przez operatorów sieci internetowych blisko 11,5 tys. domen uznanych za niebezpieczne. Spośród nich prawie 4 tys. sklasyfikowano jako portale ogłoszeniowe, ponad 3 tys. jako usługi kurierskie, 2,2 tys. oferowało fałszywe inwestycje, a ponad 1 tys. podszywało się pod banki.

Przeczytajcie także: Z aplikacji Autopay korzysta już ponad 1 mln osób

Ze statystyk wynika jednoznacznie, że najwięcej niebezpiecznych stron zgłoszono pod koniec roku – tylko w październiku było ich blisko 3 tys. Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa tłumaczą, że aktywność przestępców w cyfrowej rzeczywistości zwiększa się wraz ze wzrostem intensywności korzystania z usług internetowych przez społeczeństwo. Najpopularniejszą formą ataku jest przesłanie ofierze linku zawierającego fałszywą domenę – od prawdziwej różni się ona w minimalnym stopniu, np. jedną literą czy znakiem. Wprowadzanie na takiej stronie danych sprawia, że oszuści mogą ich użyć np. do kradzieży środków z rachunku bankowego.

Na przestrzeni roku eksperci zaobserwowali przeróżne sposoby na kradzież danych czy pieniędzy. Oszuści tworzyli np. oprogramowanie udające aplikacje ProteGO Safe czy Kwarantanna domowa, a zatem wykorzystywali sytuację epidemiologiczną. Niebezpieczny okazał się także FluBot – program, który nie tylko wykradał dane, ale też wysyłał niebezpieczne SMS-y do osób z listy kontaktów ofiary, by w ten sposób zwiększać swój zasięg.

Przeczytajcie także: Diners Club wstrzymuje wydawnictwo kart w Polsce

Wciąż popularną wśród oszustów metodą kradzieży jest nakłanianie za pośrednictwem np. mediów społecznościowych do inwestycji, które mają przynieść duży i szybki zysk, ewentualnie oszczędności. W atakach tego typu wykorzystuje się wizerunki znanych osób albo instytucji – m.in. ZBP. Z kolei podszywanie się pod portale ogłoszeniowe pozwala oszukiwać „na kupującego”: sprzedający otrzymuje link do rzekomego odbioru płatności, który w rzeczywistości prowadzi do fałszywej strony.

Pod koniec roku przybyło ataków, w których wykorzystywano wiadomości SMS zawierające prośbę o dopłatę do zamówionej paczki. Termin nie powinien dziwić – to okres przedświątecznych zakupów, gdy wiele osób faktycznie kupuje w sieci sporo rzeczy. Nieuwaga prowadzi w tym przypadku do utraty wrażliwych danych lub pieniędzy. Można się spodziewać, że w najbliższym czasie ataki tego typu będą zawierały informacje o konieczności dopłaty do rachunku za pąd lub gaz, których ceny rzeczywiście wzrosną.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies